Adverteren
Customer Media 2.0: hoe sterk blijft de rol van print?
Gisteren sprak ik met Herbert Haaij van Customermedia Council in Heemstede. Met volop inspiratie tastten we het speelveld af van en dynamisch vakgebied: nieuwe klantrelatie gerichte mediaproducten in relatie tot print.
Lees meerFilteren en push notificaties – de verschillende manieren
In ons land was de nu.nl app op de iPhone als één van de eerste aanbieders in staat content te filteren en indien gewenst push notifications te sturen bij binnenkomende berichten die aan het filter voldeden.
Lees meerRecent onderzoek naar advertenties op tablets door Nielsen en Rhythm NewMedia
Amerikaans onderzoek door Nielsen onder 5000 consumenten met in totaal 54 verschillende smartphones, tablets en/of eReaders, laat zien dat met name iPad gebruikers langer content consumeren en advertenties meer waarderen wanneer ze als ‘verrijkte’ content worden aangeboden.
Lees meerNieuw periodiek blad van Albert Heijn richt zich op non-food
Met nogal wat customer media events in de pijplijn was de komst van ‘wathandig’ van Albert Heijn een verrassing die volgens mij niet in veel juryhanden terecht is gekomen.
Lees meerCustomer Media nog overwegend op print
Grote merken die contact willen hebben en houden met hun klanten, doen dat nog overwegend met print. Websites en een aantal – nog – spaarzame mobiele initiatieven worden vooral als aanvulling gespositioneerd.
Lees meerWeekendoverpeinzing: adverteren zonder tussenkomst mediabureaus
Google wil een zo hoog mogelijk rendement behalen uit hun on-line advertentie activiteiten. Dat lijkt logisch, zij bieden immers het platform voor de adverteerder. Maar vanuit de min of meer klassieke ketengedachte zitten mediabureaus bovenop de adverteerders en verdienen aan het regelen van de advertentie plaatsingen.
Lees meerGaat beleid iAd lijken op iPhone/iPad app beleid?
Als Apple adverteerders binnen het iAd systeem net zo gaat behandelen als app ontwikkelaars voor iPhone/iPad, dan zal iAd geen lang leven hebben. De arrogantie richting ontwikkelaars mag dan nog ‘gepikt’ worden, maar grote brandowners keren Apple makkelijk de rug toe. Apple zal wat hen betreft al helemaal geen monopolie op de advertentie markt verkrijgen.
Lees meerAdvertentieruimte verkopen kan ook anders…..
Technologie maakt veel mogelijk, nieuwe advertentiemodellen voor tablets, kansen voor brandowners en adverteerders. Maar als je in New York moet leven van het poetsen van schoenen, dan is onderstaand beeld illustratief voor innovatief ondernemerschap. Oordeel zelf.
Lees meerAdverteerders kunnen steeds makkelijker zelf uitgever worden
Adverteerders die zichzelf meer positioneren als brandowners die relevante content kunnen leveren aan consumenten die dat willen, maken grote kans zelf uitgever te worden. De tablet markt is aanjager van deze beweging.
Lees meerIncT augustus: Marieke van der Donk plaatst consument centraal
Marieke van der Donk van PriceWaterhouseCoopers schreef afgelopen maand een zeer lezenswaardig artikel in InCT over nieuwe uitgeefprocessen, waarbinnen de consument bepaalt wat hij of zij consumeert.
Lees meerWordPress – OpenX integratie
Dat WordPress wereldwijd de meest populaire weblogengine genoemd mag worden, zal niemand echt verbazen. Dat bloggers niet massaal gebruik maken van de mogelijkheden om wat geld te verdienen met het plaatsen van advertenties, zal ook niemand verbazen. Toch is een ‘eigen’ advertentie management systeem op eenvoudige wijze te realiseren.
Lees meerNMA legt boete op aan Wegener na ‘dwaling’ in interpretatie van de term ‘onafhankelijkheid’
Tja, het wemelt al van de optekeningen van de boete die NMA aan Wegener en een aantal leidinggevenden heeft opgelegd. Geen misselijke getallen, 19 miljoen voor het bedrijf en zo een 1,3 miljoen voor een handje vol directieleden. Wat is er aande hand?
Lees meerDe rol van bureaus in in de media tarieven oorlog
Een interessante analyse rondom dit onderwerp was afgelopen week te lezen in Adformatie. Het verhaal begon met het waanzinnige gegeven dat momenteel kortingen van 70-90% worden gegeven om kranten, tijdschriften en websites vol te krijgen met lokkende aanbiedingen van adverteerders.
Lees meerNieuwe vormen van on-line advertising vergen nieuwe houding van uitgever en adverteerder
Marcel Vogels plaatste deze week een zeer lezenswaardig artikel over het rendement vanuit de zichtbaarheid van banners op nieuwspagina’s. In zijn eerste alinea kopte hij meteen al in dat een aaneenschakeling van ‘loopjes’ met aan het einde het merk, te lang duren.
Lees meerOpenX prima opensource advertentie management systeem voor MKB omgevingen
Ook op het gebied van advertentie management systemen heeft de opensource ontwikkeling zo zijn grip. OpenX is een prima stuk (PHP/SQL) gereedschap voor het besturen en bijhouden van advertentiebewegingen op middelgrote MKB websites.
Lees meerPrint is nog lang niet dood: brievenbus steeds voller
Natuurlijk neem het aandeel print in de algehele content distributie af. Er is immers steeds meer content te distribueren en het aantal kanalen daarvoor is steeds diverser geworden. Print daalt in zowel relatieve- als absolute zin ten opzichte van alle andere kanalen, maar de consument merkt daar thuis nog weinig van. Print speelt nog een dominante rol in aanbiedingen voor de retail sector.
Lees meerVoorbarige speculaties over kosten Apple iAd model
De doorgaans goed geïnfomeerde iPhoneclub.nl maakte het gisteren iets te bond met de kopregel ‘Adverteren via iAd kost miljoen dollar’. Ondanks het feit dat het miljoen ook in de Wall Street Journal werd genoemd, ligt de opbouw van dat getal wel wat genuanceerder.
Lees meerWebsite start-up nieuwsmarkt.nl live
Nieuwsmarkt.nl is vanaf afgelopen weekend live. De start-up heeft met de vormgeving van Studio Fischer uit Amsterdam een frisse, moderne en vooral ‘groene’ uitstraling neergezet. Nieuwsmarkt.nl richt zich op het ontwikkelen van moderne media businessmodellen, waarbij de consument in haar/zijn media consumptie centraal staat middels een mediaportal en verschillende mobiele platforms.
Lees meerOuderwets push-plan voor mobiel adverteren
Telegraaf, Sanoma en STER gaan samenwerken op het gebied van mobiel adverteren. De partijen gaan mediabureaus en adverteerders benaderen om hun advertenties aan te bieden op de titels van beide uitgevers. Kijk en luister goed naar onderstaand filmpje. Niet één keer wordt de wens van de klant genoemd in relatie tot zijn overige media consumptie gedrag.
Lees meerMotivaties voor iAd achterhaald – adverteerders zien steeds minder in raw impressions
Steve Jobs is doorgaans vooruitstrevend, maar met iAd zal het bedrijf volgens mij geen grote successen boeken. Het argument om te adverteren binnen gratis applicaties, waarbij de ontwikkelaar 60% van de omzet gaat binnenhalen is niet meer van deze tijd. Apple zegt zelf de advertenties te gaan verkopen.
Lees meerUitgevers slaan met iPad innovatieve verdienmodellen over – of toch niet?
Alle filmpjes die tot nu toe rondom de iPad werden getoond, tonen de ‘zend mentaliteit’ van vooral de grote uitgevers. Ze gaan voorbij aan de wensen van de adverteerder en kijken al helemaal niet naar de behoeften van de lezer.
Lees meerTijdschriftenuitgevers kiezen voor ’tablet achtigen’, maar kosten ‘opmaak’ moeten beperkt blijven
De talloze filmpjes op het web, met magazines met ‘bewegende foto’s op de voorpagina’s kosten een veelvoud van een statische voorpagina. De voordelen van het wegvallen van print productie- en distributiekosten mogen niet ten koste gaan van het ongelimiteerd oplopen van de opmaak kosten van digitale magazines.
Lees meerApple iAd advertentiesysteem voor de iPad?
Veel is er nog niet over bekend, maar geruchten over de lancering van het mobiele advertentieplatform iAd van Apple zouden wel eens op waarheid kunnen zijn berust.
Lees meerAdformatie praat met Dick Molman over het tijdschrift
In Adformatie van vorige week stond een interessant interview met de Sanoma baas Dick Molman. Hier vat ik zijn meest opmerkelijke uitspraken samen. De schrijver van het stuk Léon Bouwman, zette de volgende titel neer: ‘Het tijdschrift is oud, niet dood’.
Lees meer(Verdien)modellen voor on-line content
Er is al heel veel over geschreven, verdienmodellen voor on-line content. Ze bestaan in veel uitvoeringen, allemaal experimenten, nauwelijks beproefd voor langere tijd en al helemaal niet aanzettend tot een positieve ommekeer voor uitgevers. Laten we een aantal verschillende varianten eens op een rij zetten.
Lees meerMediaproductie op volle toeren in Vancouver – Olympische Spelen 2010 grote impuls
Met nog minder dan 2 weken resterende voorbereidingstijd ondergaat de stad Vancouver onder invloed van enorme posters en banners, een ware metamorphose. Vele grote gebouwen worden ‘versierd’ met het olympische logo en andere vormen van verbintenis met de Olympische Spelen 2010.
Lees meerWebsites kranten steeds vaker achter pay-wall?
Zijn het incidenten of gaan uitgevers structureel hun on-line lezers laten betalen voor content? Dat is nog niet te zeggen maar deze week meldden zowel Wegener (Mecom) als The New York Times klaar te zijn om hun content achter een pay-wall beschikbaar te maken.
Lees meerPlasterk bemoeit zich met on-line advertentiebeleid publieke omroepen
Minister Plasterk ziet zich kennelijk genoodzaakt de publieke omroepen te beteugelen in de wijze waarop zij advertenties verkopen op hun eigen sites. Dat staat te lezen in een artikel van Villamedia, welke gisteren is verschenen.
Lees meerWegener gokt op groei De Pers, Telegraaf levert fors in
Na het verdwijnen van DAG speelde De Pers in ons land alleen een bescheiden rolletje in de Randstad. Het krantje viel in de praktijk nog nauwelijks op tussen Spits en Metro. Uitgever Wegener gooit het roer en en verhoogt de oplage naar 250.000 exemplaren en wordt daarmee weer een (beperkt) landelijke krant.
Lees meerPopulariteit Chrome wordt vergroot met pagina grote advertenties (in print)
Een grootse printcampagne van Google moet de populariteit voor de Chrome browser vergroten. Het is opvallend dat Google internationaal kiest voor ‘gewone’ kranten advertenties om dit gratis product aan te prijzen.
Lees meerArend van den Berg – Z24: Géén verdienmodel voor on-line content in ons land
Enige maanden geleden sprak ik zelf nog met Arend van den Berg van Z24 over on-line advertisingmanagement systemen, de CPM’s en CPC’s in relatie tot on-line content.
Lees meerOpel ‘verruilt’ printadvertentie voor ‘radical’ bij nu.nl
Er is nieuws genoeg rondom nieuwe advertentie-, business-, communicatie- en distrubutiemodellen rondom on-line content en advertising. Niet dat alles nu meteen resulteert in groot geld, maar de experimenten ontwikkelen zich in rap tempo.
Lees meer