Crossmediale campagne Golfbaan Spaarnwoude

Golfbaan Spaarnwoude in Velsen-Zuid zet volop in op haar mediakracht om haar succes in de regio verder uit te bouwen. Het bedrijf heeft het bureau Stopkracht uit Haarlem aangetrokken om diverse campagnes te bedenken. Het online gedeelte wordt door LUIT.nl uitgevoerd.

Lees meer

Het blijft ‘worstelen’ met businessmodellen voor on-line content

Twee jaar na het ‘nieuwsmarkt’ onderzoek, gerealiseerd met steun van het Stimuleringsfonds voor de Pers, is er nog niet zo heel veel veranderd in de zoektocht naar on-line businessmodellen bij de verkoop van al dan niet gepersonaliseerde content. Ook de relatie met adverteerders staat bij digitaal ‘ veelal op achterstand’.

Lees meer

Hoe gaat het met printmedianieuws?

Printmedianieuws werd enige maanden geleden opgericht door Erik van Erp en mijn persoontje. Nee, geen groot nieuwsplatform voor de massa, maar een niche voorziening voor management en directies van de middelgrotere printmedia bedrijven in ons land. Gericht op ‘premium content’ startten we de gelijknamige website met een eenvoudig businessmodel. Hoe staan we ervoor?

Lees meer

Sanitair- elektro- en klimaatbranche omarmt webshops

De sanitair- elektro- en klimaatbranche omarmt in snel tempo de inzet van webshops. In de regio Velsen/Haarlem experimenteren een aantal kleinere en grotere bedrijven met hun eerste stapjes in de richting van digitale verkoop van hun assortiment. De Technische Unie Haarlem is initiatiefnemer van een uniek concept.

Lees meer

Reclame afkopen vreemd businessmodel

PWC publiceerde vorige week een korte samenvatting van het jaarlijks lezenswaardige rapport ‘Nederlandse Entertainment en Media Outlook 2012-2016’. PWC specialisten analyseren vele segmenten van de media- en entertainment markt en doen voorspellingen voor de komende 4 jaar.

Lees meer

Cookie wetgeving: betuttelende overheid versus manipulerende adverteerders

De cookie wetgeving, welke vanaf vandaag in werking is getreden, is vanuit de overheid een ronduit betuttelend stuk wetgeving, waar een gemiddelde burger niets van begrijpt. Adverteerders begrijpen het zelf misschien ook niet, maar de bijna maffia achtige ‘handel in on-line adverteren’ – met vele spelers – wordt hiermee geen halt toe geroepen.

Lees meer

Folderapp groeit in segment brievenbusreclame

Maar print is zeker niet dood. Dat bleek op de 15e ‘Dag van de Brievenbusreclame’ in de Philharmonie in Haarlem. Retailers en brandowners (groot en klein) experimenteren volop met apps, maar zien de korte termijn verkoopcijfers daags na verspreiding van één papieren folder op één moment bij miljoenen huishoudens, meteen toenemen.

Lees meer

Krantenwereld blijft onrustig

In ons betrekkelijk kleine landje blijft het onrustig rondom kranten. Alleen de Persgroep en lijkt betrekkelijk rustig door de stromachtige periode te laveren, of is het stilte voor de storm?

Lees meer

Nieuwsmarkt onderzoek wordt opensource project

In de afgelopen twee jaar van onderzoek bij uitgevers en brandowners/retailers rondom nieuwe advertentie-, business-, communicatie- en distributiemodellen ten gevolge van nieuwe publishing kanalen, speelde het mogelijke belang van het bedrijfje nieuwsmarkt.nl altijd een rol bij de gesprekken die werden gevoerd.

Lees meer

Is Criteo een nieuwe vorm van spam?

Het overkomt me inmiddels regelmatig. Ik zoek iets op het web, kom dan bij een retailer, deze plaatst een cookie om te onthouden waarnaar ik zocht. Enige tijd later kom ik op een nieuwssite en daar zie ik van deze retailer diverse advertenties verschijnen van de artikelen waarnaar ik reeds eerder zocht. Is dit spam?

Lees meer

Papier domineert customer media

Afgelopen donderdag vond de prijsuitreiking plaats van de GrandPrix CustomerMedia in ‘Undercurrent’ in Amsterdam Noord. Het programma werd gepresenteerd door Barbara Noordermeer van BNR Nieuwsradio. Print is in dit specifieke media segment de onovertroffen winnaar.

Lees meer

Oratie Peter Kerkhof

Afgelopen donderdag was ik aanwezig bij oratie van Peter Kerkhof voor de leerstoel customer media van de Universitiet van Amsterdam. De term customer media leidt een solistisch bestaan tussen cross- en social media, maar staat met het belang van grote merken middenin de samenleving.

Lees meer

Tussenstand onderzoek innovaties in mobiele applicaties

Nieuwsmarkt voert al ruim een jaar onderzoek uit naar innovaties in mobiele applicaties, die gevoed worden door consument gewenste relevante content van uitgevers en brandowners/retailers. De ontwikkelingen verlopen zeer langzaam, niet in de minste plaats door angst om de bestaande ketens ingrijpend te veranderen.

Lees meer

Nog geen antwoord op vraag ‘print of app’ voor folder

Op de vraag ‘Apps voor folders en magazines: doen of niet doen’ kon gisteren bij de Customer Media Council geen sluitend antwoord worden gegeven. In mijn inleiding als dagvoorzitter gaf ik de deelnemers vooral de boodschap mee dat we leven in een ‘learning-by-doing’ periode en dat we kennis, kunde en ervaring zoveel mogelijk met elkaar moeten blijven delen. Over 2 jaar zullen we lachend terugdenken aan de apps van nu.

Lees meer

Customer Media Congres 2011: een ooggetuige verslag

Voor mij een ‘bijna thuis’ verslag vanuit de Philharmonie in Haarlem. Vanwege de dreigende regen toch de auto gekozen als transportmiddel, gewapend met paraplu en winterjas. Achteraf niet nodig en vooral op de wandeling terug – later die dag – naar de auto bijna lachwekkend. Maar genoten van een heerlijk dag, vol met relevante content, ontspanning en commercieel bewustzijn.

Lees meer

De waarheid over display advertising

Afgelopen weekend las ik een bijzonder interessante coverstory in Adformatie over de werking van banner campagnes op het web. De titel kopte ‘banners tussen de kinderporno’. De auteur van het artikel, Jeroen Mirck – ik ken hem redelijk goed, tekende niet alleen een portret op de eigenzinnige Marcel Vogels, maar stelde vooral de meetmethoden van het huidige display advertising aan de orde.

Lees meer

Thaesis onderzoek ‘De Uitgever aan het Woord’ 2011 editie over ‘disruptie in het media landschap’

Elk jaar verschijnen van  het bureau Thaesis de lezenswaardige onderzoeksresultaten binnen de uitgeverijbranche onder de titel ‘De Uitgever aan het Woord’. De uitgave is gratis te lezen via Slideshare, maar wie de 145 pagina’s in fysiek’ bezit wil krijgen moet voor print 400 euro betalen, een ePub versie gaat voor 280 euro over de toonbank.…

Lees meer

Reactie op ‘Reclame op schoot’

Deze week las ik een aardige optekening van het advertentie- en reclame landschap rondom tablet in Adformatie. Suzan Borst onderzocht waarom adverteerders niet warm lopen voor advertenties op tablets. Haar conclusies en mijn aanvullingen.

Lees meer

Tweede editie e-Reading event laat ‘gewone’ eReader achter zich

Aan het einde van de dag werd nog even aandacht geschonken aan ‘gewone’ eInk gebaseerde eReaders in de Awardsronde vlak voor de borrel. Maar de rest van de dag was de inhoud van alle spreekbeurten toch vooral gericht op tablets en in het bijzonder de iPad. Ruud Hendriks praatte alles aan elkaar en gebuikte zijn digitale leesplankje ook om de hashtag #ereadingevent te volgen in de trending topics in het Nederlandse Twitter gebied.

Lees meer

Meer spreektaal in print: aanzet tot dialoog in social media kanalen?

Ik had de afgelopen weken het genoegen voor de Customer Media Council in Heemstede een klein boekje te mogen schrijven over brievenbusreclame in relaties tot de huidige media ontwikkelingen. Lastige klus om de verhoudingen te bepalen tussen reclame in print en het gebruik van social media kanalen. Ik denk dat ik iets gevonden heb: meer spreektaal.

Lees meer

Wat is de toekomst van mobiel adverteren?

Ik zit met een vraag en misschien weet u als lezer het antwoord wel. Met inmiddels vele tientallen apps aan boord van mijn iPhone en iPad valt het mij toch op dat het aandeel advertenties voorlopig nog steeds redelijk beperkt is. Hoe komt dat?

Lees meer