Adverteren
Uniek voorbeeld van effectief communiceren met uw doelgroep via uw website
In de afgelopen blogposts hebben we vooral de noodzaak tot meer effectiviteit aangetoond. Immers uw website moet voor u werken en uw doelgroepen op effectieve wijze zien te bereiken. Dat gaat niet vanzelf. We laten de theorie voor nu even achterwege en nemen u mee in een praktische situatie die ook voor uw bedrijf kan…
Lees meerCrossmediale campagne Golfbaan Spaarnwoude
Golfbaan Spaarnwoude in Velsen-Zuid zet volop in op haar mediakracht om haar succes in de regio verder uit te bouwen. Het bedrijf heeft het bureau Stopkracht uit Haarlem aangetrokken om diverse campagnes te bedenken. Het online gedeelte wordt door LUIT.nl uitgevoerd.
Lees meerHet blijft ‘worstelen’ met businessmodellen voor on-line content
Twee jaar na het ‘nieuwsmarkt’ onderzoek, gerealiseerd met steun van het Stimuleringsfonds voor de Pers, is er nog niet zo heel veel veranderd in de zoektocht naar on-line businessmodellen bij de verkoop van al dan niet gepersonaliseerde content. Ook de relatie met adverteerders staat bij digitaal ‘ veelal op achterstand’.
Lees meerHoe gaat het met printmedianieuws?
Printmedianieuws werd enige maanden geleden opgericht door Erik van Erp en mijn persoontje. Nee, geen groot nieuwsplatform voor de massa, maar een niche voorziening voor management en directies van de middelgrotere printmedia bedrijven in ons land. Gericht op ‘premium content’ startten we de gelijknamige website met een eenvoudig businessmodel. Hoe staan we ervoor?
Lees meerInterview door Olga Oost van het Stimuleringsfonds voor de Pers
Op geheel eigentijdse wijze werd ik afgelopen week door Olga Oost uitgebreid bevraagd over het ‘nieuwsmarkt app’ project, welke in het najaar van 2010 startte, ruim een jaar duurde en pas eind 2012 resulteerde in een eindrapport voor de branche.
Lees meerSanitair- elektro- en klimaatbranche omarmt webshops
De sanitair- elektro- en klimaatbranche omarmt in snel tempo de inzet van webshops. In de regio Velsen/Haarlem experimenteren een aantal kleinere en grotere bedrijven met hun eerste stapjes in de richting van digitale verkoop van hun assortiment. De Technische Unie Haarlem is initiatiefnemer van een uniek concept.
Lees meerWeekendoverpeinzing – Social media vaak nog geïsoleerd ten opzichte van totale ‘mediaplaatje’
Het is onomkeerbaar: de invloed van social media in commerciële bedrijfsprocessen. Vrienden, likes, retweets en profielen zijn menig bedrijf ‘wat’ waard in de communicatie naar hun doelgroepen, die zij al dan niet onttrekken uit die verzameling ‘gegevens’ vanuit de gebruikte social media kanalen.
Lees meerReclame afkopen vreemd businessmodel
PWC publiceerde vorige week een korte samenvatting van het jaarlijks lezenswaardige rapport ‘Nederlandse Entertainment en Media Outlook 2012-2016’. PWC specialisten analyseren vele segmenten van de media- en entertainment markt en doen voorspellingen voor de komende 4 jaar.
Lees meerCookie wetgeving: betuttelende overheid versus manipulerende adverteerders
De cookie wetgeving, welke vanaf vandaag in werking is getreden, is vanuit de overheid een ronduit betuttelend stuk wetgeving, waar een gemiddelde burger niets van begrijpt. Adverteerders begrijpen het zelf misschien ook niet, maar de bijna maffia achtige ‘handel in on-line adverteren’ – met vele spelers – wordt hiermee geen halt toe geroepen.
Lees meerFolderapp groeit in segment brievenbusreclame
Maar print is zeker niet dood. Dat bleek op de 15e ‘Dag van de Brievenbusreclame’ in de Philharmonie in Haarlem. Retailers en brandowners (groot en klein) experimenteren volop met apps, maar zien de korte termijn verkoopcijfers daags na verspreiding van één papieren folder op één moment bij miljoenen huishoudens, meteen toenemen.
Lees meerKrantenwereld blijft onrustig
In ons betrekkelijk kleine landje blijft het onrustig rondom kranten. Alleen de Persgroep en lijkt betrekkelijk rustig door de stromachtige periode te laveren, of is het stilte voor de storm?
Lees meerNieuwsmarkt onderzoek wordt opensource project
In de afgelopen twee jaar van onderzoek bij uitgevers en brandowners/retailers rondom nieuwe advertentie-, business-, communicatie- en distributiemodellen ten gevolge van nieuwe publishing kanalen, speelde het mogelijke belang van het bedrijfje nieuwsmarkt.nl altijd een rol bij de gesprekken die werden gevoerd.
Lees meerWeekendoverpeinzing: De Pers digitaal verder met door de consument gewenste redactionele- en commerciële content?
Deze week werd bekend dat de gratis krant De Pers eind deze maand stopt met printedities. Het businessmodel zou het gat tussen kosten en opbrengsten niet kunnen dichten. Zouden pogingen om alleen digitaal door te gaan wel succesvol kunnen zijn? Volgens mij staan adverteerders nog minder hard te trappelen om te adverteren op tablets, dan…
Lees meerIs Criteo een nieuwe vorm van spam?
Het overkomt me inmiddels regelmatig. Ik zoek iets op het web, kom dan bij een retailer, deze plaatst een cookie om te onthouden waarnaar ik zocht. Enige tijd later kom ik op een nieuwssite en daar zie ik van deze retailer diverse advertenties verschijnen van de artikelen waarnaar ik reeds eerder zocht. Is dit spam?
Lees meerWanneer ‘ruil’ je je eigen website in voor een Facebook pagina?
Het verbaast mij in hoge mate dat de populariteit van Facebook onder bedrijven zover gaat dat ze zelf de verwijzingen naar hun eigen homepage opgeven voor een pagina op Facebook.
Lees meerPapier domineert customer media
Afgelopen donderdag vond de prijsuitreiking plaats van de GrandPrix CustomerMedia in ‘Undercurrent’ in Amsterdam Noord. Het programma werd gepresenteerd door Barbara Noordermeer van BNR Nieuwsradio. Print is in dit specifieke media segment de onovertroffen winnaar.
Lees meerOratie Peter Kerkhof
Afgelopen donderdag was ik aanwezig bij oratie van Peter Kerkhof voor de leerstoel customer media van de Universitiet van Amsterdam. De term customer media leidt een solistisch bestaan tussen cross- en social media, maar staat met het belang van grote merken middenin de samenleving.
Lees meerTussenstand onderzoek innovaties in mobiele applicaties
Nieuwsmarkt voert al ruim een jaar onderzoek uit naar innovaties in mobiele applicaties, die gevoed worden door consument gewenste relevante content van uitgevers en brandowners/retailers. De ontwikkelingen verlopen zeer langzaam, niet in de minste plaats door angst om de bestaande ketens ingrijpend te veranderen.
Lees meerWeekendoverpeinzing: Artikel ‘Doodsstrijd op de lokale nieuwsmarkt’ gedoe in ‘oud denken’
Bij de Nieuwe Reporter een lezenswaardig verhaal van Peter Olsthoorn over uitgevers, adverteerders, hyperlokaal en subsidies. Conclusie: gedoe in ‘oud denken’ van de keten.
Lees meerNog geen antwoord op vraag ‘print of app’ voor folder
Op de vraag ‘Apps voor folders en magazines: doen of niet doen’ kon gisteren bij de Customer Media Council geen sluitend antwoord worden gegeven. In mijn inleiding als dagvoorzitter gaf ik de deelnemers vooral de boodschap mee dat we leven in een ‘learning-by-doing’ periode en dat we kennis, kunde en ervaring zoveel mogelijk met elkaar moeten blijven delen. Over 2 jaar zullen we lachend terugdenken aan de apps van nu.
Lees meerCustomer Media Congres 2011: een ooggetuige verslag
Voor mij een ‘bijna thuis’ verslag vanuit de Philharmonie in Haarlem. Vanwege de dreigende regen toch de auto gekozen als transportmiddel, gewapend met paraplu en winterjas. Achteraf niet nodig en vooral op de wandeling terug – later die dag – naar de auto bijna lachwekkend. Maar genoten van een heerlijk dag, vol met relevante content, ontspanning en commercieel bewustzijn.
Lees meerDe waarheid over display advertising
Afgelopen weekend las ik een bijzonder interessante coverstory in Adformatie over de werking van banner campagnes op het web. De titel kopte ‘banners tussen de kinderporno’. De auteur van het artikel, Jeroen Mirck – ik ken hem redelijk goed, tekende niet alleen een portret op de eigenzinnige Marcel Vogels, maar stelde vooral de meetmethoden van het huidige display advertising aan de orde.
Lees meerEnorme diversiteit browsegedrag maakt het de adverteerder moeilijker
Eenduidigheid van consument gedragingen bestaat al decennia niet meer. De tijd dat via slechts twee Nederlandse televisienetten het gedrag van de consument voorspelbaar was binnen de STER spotjes, ligt ver achter ons. Op het web ligt de snelheid van de versnippering nog hoger.
Lees meerWeekendoverpeinzing: mijn overvolle iPad met een onoverzichtelijke hoeveelheid kranten en tijdschriften
Hoe vergaat het de gemiddelde iPad gebruiker ten aanzien van het beheer en gebruik van kranten- en tijdschriften apps? Ik begin te ontdekken dat mijn belangstelling voor al die ‘nagemaakte’ kranten en tijdschriften gaat afnemen.
Lees meerSanoma vult crossmediale ambities verder in met overname commerciële zenders
Sanoma is er samen met Talpa in geslaagd om de zenders SBS6, NET5 en Veronica over te nemen. Al eerder voorspelde ik dat een overname door Sanoma voor de hand lag, gezien de ’thema kanalen’ die de uitgever al bezit in een aantal crossmediale omgevingen. Met de komst van 3 TV zenders is het ‘plaatje’ compleet.
Lees meerThaesis onderzoek ‘De Uitgever aan het Woord’ 2011 editie over ‘disruptie in het media landschap’
Elk jaar verschijnen van het bureau Thaesis de lezenswaardige onderzoeksresultaten binnen de uitgeverijbranche onder de titel ‘De Uitgever aan het Woord’. De uitgave is gratis te lezen via Slideshare, maar wie de 145 pagina’s in fysiek’ bezit wil krijgen moet voor print 400 euro betalen, een ePub versie gaat voor 280 euro over de toonbank.…
Lees meerReactie op ‘Reclame op schoot’
Deze week las ik een aardige optekening van het advertentie- en reclame landschap rondom tablet in Adformatie. Suzan Borst onderzocht waarom adverteerders niet warm lopen voor advertenties op tablets. Haar conclusies en mijn aanvullingen.
Lees meerTweede editie e-Reading event laat ‘gewone’ eReader achter zich
Aan het einde van de dag werd nog even aandacht geschonken aan ‘gewone’ eInk gebaseerde eReaders in de Awardsronde vlak voor de borrel. Maar de rest van de dag was de inhoud van alle spreekbeurten toch vooral gericht op tablets en in het bijzonder de iPad. Ruud Hendriks praatte alles aan elkaar en gebuikte zijn digitale leesplankje ook om de hashtag #ereadingevent te volgen in de trending topics in het Nederlandse Twitter gebied.
Lees meerMeer spreektaal in print: aanzet tot dialoog in social media kanalen?
Ik had de afgelopen weken het genoegen voor de Customer Media Council in Heemstede een klein boekje te mogen schrijven over brievenbusreclame in relaties tot de huidige media ontwikkelingen. Lastige klus om de verhoudingen te bepalen tussen reclame in print en het gebruik van social media kanalen. Ik denk dat ik iets gevonden heb: meer spreektaal.
Lees meerBedrag van 14.000 euro verwarrend
Publishr en Mediatest deden een onderzoek naar mobiele apps onder uitgevers. Altijd verwarrend om met een gemiddeld bedrag de kop van het artikel neer te zetten. Wat zegt die 14.000 euro?
Lees meerCorning.com presenteert toekomstige display technieken
Onderstaand filmpje doet erg futuristisch aan, als het gaat om de verwerking van data in ons huis, in onze auto en op ons werk. Maar volgens het Amerikaanse bedrijf Corning ligt onderstaande toekomst dichterbij dan wij zelf zouden kunnen vermoeden.
Lees meerWat is de toekomst van mobiel adverteren?
Ik zit met een vraag en misschien weet u als lezer het antwoord wel. Met inmiddels vele tientallen apps aan boord van mijn iPhone en iPad valt het mij toch op dat het aandeel advertenties voorlopig nog steeds redelijk beperkt is. Hoe komt dat?
Lees meerBrievenbusreclame: de psychologie van ‘push’ printmedia
Van Herbert Haaij van Customer Media Council in Heemstede kreeg ik het verzoek een ‘mini boekje’ te schrijven over de ontwikkelingen van customer media brievenbus reclame ten opzichte van het umfeld van alle digitale media ontwikkelingen. Een uitdagende klus.
Lees meerWeekendoverpeinzing: Ons land te klein voor iPad-only krant?
Vanochtend rolde het bericht van nu.nl binnen dat ons land te klein zou zijn voor een iPad-only krant. Te klein te opzichte van wat? Het taalgebied of het aantal andere kranten welke bestaat uit de combinatie print, website en tablet?
Lees meerEen ‘content strategie’ geldt voor iedereen die communiceert met doelgroepen
Vandaag las ik een zeer goed geschreven stuk van Jan Willem van Wessel (Daidalos) over het onderwerp ‘content strategie’. Op de bekende site Publishr.nl zette hij vooral de toon richting uitgevers. Maar het bereik van zijn betoog is veel groter.
Lees meerMeetmethoden on-line advertising ter discussie
Volgens het reclametechnologiebureau Adrime heeft bijna 50% van de adverteerders moeite met het bepalen van hun on-line campagnes. Dat schrijft Jan Libbenga in een lezenswaardig artikel op Emerce.nl.
Lees meerWeekendoverpeinzing: afbrokkelen van bestaande advertentieketens
Deze week bereikte mij via Adformatie het bericht dat NRp Dagbladen vanaf 1 januari doorgaat als NRp Media. Wegener stapt eruit – gaat het zelf doen – het nieuwe NRp gaat van 20 naar 13 titels en met ‘slechts’ een bereik van 2,1 miljoen dagbladen in plaats van 4,4 miljoen.
Lees meerAdformatie deze week met 3 artikelen over relatie uitgevers en adverteerders
Elke week glijdt ook bij mij de ‘dodebomen’ versie van Adformatie door de brievenbus. Deze week werd mijn aandacht gevestigd op drie lezenswaardige artikelen waarvan ik graag de hoofdlijnen hier met jullie wil delen.
Lees meerDZone voor iPad: als eerste in ons land geproduceerd met Adobe Publishing Suite
Hoofdredacteur Hans Frederiks had het mij al een beetje ingefluisterd: ‘DZone zou de stap richting iPad zetten met de Adobe Publishing Suite’. Voor hem geen rare keuze, gezien zijn jaren lange relatie met Adobe.
Lees meerDagblad De Pers met web-app: juiste benadering?
Wat doet een krantenuitgever van een gratis krant met de iPad? Op basis van het vorige artikel zou een native app al gauw 100.000 euro kunnen gaan kosten. Dagblad De Pers koos voor een veel goedkopere web-app.
Lees meer