7 bruikbare social media marketing adviezen
Social media zijn niet meer weg te denken. Aanvankelijk ooit begonnen als communicatiemiddel tussen mensen, zonder inmenging van ‘instituten’. Maar tegenwoordig heeft het zakelijke belang de overhand en het aantal publicatie- en meetinstrumenten plaatst social media op een belangrijke plek in de gehele crossmediale mix van mediakanalen waarmee u met uw buitenwereld kunt communiceren.
Er is niet één manier waarop je het het goed kunt doen. Daarvoor is het speelterrein inmiddels veel te groot. Even groot als de kans op het maken van foutjes.
Die foutjes kunnen grote gevolgen hebben voor het imago van je bedrijf. Social media management is dus van belang om voortdurend je on-line buitenwereld te sturen, in de gaten te houden, tijdig te reageren en blijvend in te spelen op veranderende omstandigheden.
Om je een beetje op weg te helpen, hebben we 7 tastbare adviezen op een rij gezet, waarmee je direct aan de slag kunt.
Reserveer een budget voor social media marketing
Natuurlijk kost het aanmaken van een social media account bij één van de vele kanalen niets en het vergt slechts een paar geringe stapjes. Een goede keuze vergt echter wat meer. Welk kanaal sluit aan bij uw doelgroepen en doelstellingen? Welke combinaties moeten er gemaakt worden en waarin moeten de kanalen uiteindelijk resulteren? Ligt je conversie direct bij je zakelijke Facebook pagina, of is doorverwijzing naar de bedrijfswebsite misschien effectiever. Na al die keuzes is het noodzakelijk een content beleid te ontwikkelen. Wanneer plaats je content in welke context? En hoe vergroot je het bereik van die content? Binnen een zakelijke Facebook pagina kan een bericht met meer populariteit extra worden gepromoot, door steeds relatief kleine betalingen. Dat kan echter op jaarbasis aardig oplopen. Maak een kostenoverweging op basis van uw tijd opgeteld bij de directe externe kosten en weeg dat af tegen de mogelijk meetbare inkomsten uit alle media inspanningen.
Social media moeheid is een groot gevaar om communicatie met doelgroepen te verwaarlozen
Stop geen tijd en geld in de verkeerde kanalen
Bedrijven maken vaak veel accounts aan bij zovele vaak overlappende kanalen. Het heeft weinig zin meerdere social media kanalen te onderhouden voor bijvoorbeeld (alleen) het delen van beelden. De basis voor de kanalenkeuze zit in uw boodschap voor uw doelgroep. Maakt je aansprekende filmpjes over cases van klanten, kies dan YouTube. Maak je liever een beschrijvend verhaal, maak dan een korte introductie met wat foto’s en plaats deze met doorlink op de zakelijke Facebook pagina of als post op je LinkedIn bedrijfspagina account
Zet ook niet overal alles neer. Het kost extra tijd, dus geld en het heeft overwegend weinig nut dit te doen. Richt het social media gebruik zo in, dat je doelgroepen stuurt naar het kanaal, waar de meeste kans op conversie ‘zit’.
Duidelijk beeld over de bedrijfsdoelgroep
De grootste uitdaging is de juiste content in de juiste context neer te leggen bij de doelgroep waaruit resultaten kunnen worden verwacht. Vrienden, likes, connecties lopen in de loop der jaren op, en krijgen ongemerkt een versnipperd karakter. Maak eens (het is een flinke klus) een analyse voor je eigen ‘verbindingen’ in de kanalen die je hebt opgebouwd. Wie zijn die personen of bedrijven en waar zijn ze naar op zoek?
Onze online marketing strategie workshop verbreedt uw inzichten.
Maak een juiste indeling per kanaal. De betrokkenheid kan bij verschillende kanalen zeer verschillend zijn en dat vraagt dus wederom om een gedegen content beleid verdeeld over de kanalen/connecties welke je bezit, zowel op persoonlijke titel als qua bedrijf in zijn geheel.
Je hoeft niet alles zelf te doen
Kleinere organisaties doen social media er doorgaans ‘even bij’. Er zit geen structuur in de communicatiestroom naar een ook al niet goed gedefinieerde doelgroep, waardoor het effect van berichten plaatsen zeer gering gering is. Een expert inschakelen wordt veelal niet overwogen. Toch kan een dergelijke expert tegen overzichtelijke kosten meerwaarde bieden in het verhogen van de conversie bij de doelgroep. Als eenmalig adviseur of als abonnement voor het verzorgen van de gehele social media communicatiemix.
Want buiten de verhalen, spelen ook vele achterliggende aspecten een rol op gebieden als zoekmachine optimalisatie, meetbaarheid, onderlinge link building etc. Technieken die in samenhang met de juiste zoekwoorden en termen in de berichtgeving net wel of net niet het succes van uw boodschap kunnen betekenen.
Leg een flink deel van uw inspanningen bij uw bestaande klanten
Nieuwe klanten vinden is moeilijk. Het is vergelijkbaar met de vertegenwoordiger die vroeger de Gouden Gids of het Telefoonboek opensloeg en er maar wat op los ging bellen. In social media kanalen is dat niet anders.
Natuurlijk is het genereren van nieuwe leads één van de functies van social media marketing, maar ook de bestaande klanten kunnen worden bereikt en worden aangezet tot meer zakelijk verkeer voor je onderneming. De balans tussen nieuw en bestaand moet worden teruggevonden in de wijze waarop je binnen de juiste inhoud beide groepen bereikt in de juist context.
Wees authentiek in uw boodschap
Waarde geven is waarde terugkrijgen. Wanneer je alleen maar ‘verkooppraatjes’ plaatst, zal de aandacht voor je boodschap snel afnemen. Een goede balans met bijvoorbeeld aansprekende cases, waarbij je vooral je klanten aan het woord laat, maakt een juiste mix in uw verhalen. Ze spreken meer aan, zijn to-the-point en resulteren in meer nieuwsgierigheid. Social media gaat nog steeds over het leggen van persoonlijke contacten. Neem dus geen afstand door een ‘verkooppraatje’, maar vergroot de betrokkenheid door juist ook vragen te stellen, nieuwsgierig te zijn naar de lezer van je boodschap. Ongemerkt neemt de merkwaarde dan juist toe.
En vergeet ook humor niet. Kom je iets tegen waarover je in de context van uw onderneming om kan lachen, dan mag dat best gedeeld worden. Lachen is gezond en verbindt mensen. Overdrijf het niet, maar maak er gepast gebruik van, steeds weer in de context van uw doelgroep.
Zorg voor voldoende interactie
De telefoon lijkt inmiddels zijn basisfunctie te zijn verloren. Social media zou de rol van interactie/communicatie hebben overgenomen. Toch hebben mensen steeds minder tijd voor elkaar. Korte chats, zelf zonder ‘gedag’ te zeggen aan het einde van een ‘tekstgesprek’ is eerder norm dan uitzondering.
Toch is aansturen op interactie het uiteindelijke om echt contact te leggen. Stel vragen, prikkel het publiek en zorg dat je zelf ook actiever wordt in het leggen van één op één contacten. Ondanks alle social media kanalen, blijft interactie tussen mensen een mengvorm van diverse verbale- en non-verbale signalen. Social media is prachtig, maar elkaar de hand schudden met een gemeende glimlach is nog mooier. U heeft de order binnen!