Oppassen voor teveel ‘bewegende elementen’
Pagebuilder zijn in het afgelopen jaar enorm populair geworden onder de zogenaamde add-on ontwikkelaars. Add-ons zijn in feite plug-ins, voorzien van hele reeksen modules, die op de één of andere manier ‘iets’ heen en weer kunnen laten bewegen.
Enige tijd geleden maakten we al een eerste analyse van de Beaver Builder pagebuilder. Deze plug-in heeft al meer dan voldoende modules om content op een meer interactieve wijze te kunnen presenteren. In een paar maanden tijd blijkt de interesse voor het maken van extra modules groot te zijn. Uiteraard testten we alle plug-ins en kwamen helaas tot de volgende conclusies:
- de extra plug-ins integreren gewoon wat lastig binnen de structuur van Beaver Builder – ze zijn met name wat lastig te bedienen door de eindgebruikers
- verreweg de meeste plug-ins hebben nogal wat overlap met elkaar – veel modules zijn min of meer gelijk met wat kleine toevoegen die eigenlijk relatief makkelijk in de bestaande Beaver Builder plug-in kunnen worden aangepast
- de meeste plug-ins bieden domweg teveel ‘bewegende elementen’ – er wordt dus geen rekening gehouden met de communicatieve effecten en vereisten van de presentatie van de content
Wij willen waken voor de vele tientallen effecten die bijvoorbeeld ook in presentatie- of filmapplicaties worden aangeboden. PowerPoint van Microsoft en ook Keynote van Apple staan bekend om hun vele aanwezige ‘effecten’, net zoals iMovie van Apple voor de samenstelling van filmfragmenten. In de segmenten presentaties en films hebben gebruikers inmiddels door dat de toegevoegde waarde van al die bewegingen gering is.
LUIT.nl heeft een onder de naam ‘nieuwsmarkt‘ een testsite opgezet, waarbinnen de technologie van de vele pagebuilders en hun add-ons worden vergeleken
Pagebuilders
De ontwikkelaars van pagebuilders richten zich op de meerwaarde ten opzichte van thema’s. Voorgebakken thema’s richten zich vaak op de look&feel van de homepage en de blogpagina. De meer reguliere pagina’s bieden vaak niet meer dan de standaard titel met daaronder een tekstblok al dan niet voorzien van beelden. Pagebuilders bieden een enorme opmaak- en creatie flexibiliteit en bieden dus zeker meerwaarde.
De min of meer saaie standaard van een groot blok in het midden en links en rechts min of meer statische zijkolommen gaat met vrijwel alle pagebuilders meteen over boord. De layout kan in vele opzichten geheel naar eigen inzicht worden vormgegeven en biedt bijna de creativiteit van de bekende grafische applicaties voor de opmaak van print publicaties. Het toepassen van pagebuilders vraagt in die zin ook wel wat meer creatieve inzichten. Dat ‘alles’ kan, wil nog niet zeggen dat gebruikers van dergelijke gereedschappen ook meteen ontwerpers zijn, die de balans tussen creatie en de communicatieve meerwaarde van de content weten te combineren.
De technische schaduwzijde van ‘bewegen’
Nog afgezien van de al dan niet aanwezige meerwaarde om aandacht te krijgen voor content door middel van bewegende elementen, zijn er ook een aantal technische aspecten. JavaScript en CSS worden samen met de gegenereerde HTML code vanuit PHP uit der server aan de browser aangeboden. De prestaties die aan browserzijde worden gevraagd kunnen daardoor flink oplopen bij een wel al te enthousiast gebruik van vele heen en weer bewegende componenten.
De gevolgen voor snelheid en zoekmachine optimalisatie zijn dus een overweging in relatie tot de wijze waarop de content wordt aangeboden. Nee, zeker geen pleidooi om alles saai en statisch te houden, maar wel een aandachtspunt om steeds opnieuw de overweging te maken welke meerwaarde ‘bewegen’ heeft.