Weekendopinie: op welke zoekterm wil je gevonden worden?
SEO – zoekmachine optimalisatie – is een vakgebied wat heel makkelijk onderschat wordt, maar tegelijkertijd schromelijk overdreven kan worden. Zelfs Google doet er relatief nuchter over. ‘Gedraag je normaal, dan komt het wel goed’, is een veelgehoorde uitdrukking op de vele filmpjes van de zoekmachine gigant.
Het begint allemaal met de basis van de zoekterm waarop je gevonden wilt worden. En dat is best lastig. Het kan immers geen hele zin worden, de kans dat iemand dat in het zoekveldje invoert is nihil. Twee, maximaal drie woorden vormen de basis voor een gedegen zoekopdracht.
Bedrijf
Hetgeen je bedrijf doet, is de basis voor je zoekterm. Ben je ‘juwelier in ijmuiden’, dan resulteert dat (onder de commerciële vermeldingen) is RIS Juwelier in IJmuiden. Waarom? De websitetitel voor deze website is ‘Ris Juwelier B.V. IJmuiden’. Voer je als zoekterm ‘horloges IJmuiden’ in, ook dan verschijnt RIS op de eerste pagina. Dat komt dan door het invullen van de metadata velden in de SEO instellingen van het (Genesis) thema. Het is altijd een beetje experimenteren tussen de meta omschrijving en de (door komma’s) gescheiden metadata keywords, ondanks het feit dat vaak wordt beweerd dat Google niets doet met metadata velden.
Resultaten SEO wordt doorgaans bepaald door juiste zoekterm op de basisomschrijving van de website
Is er meer?
Google houdt van WordPress, immers 25% van alle websites wereldwijd draait op dit opensource platform. Toch moet ook dit belang niet worden overdreven. Google waardeert de weblog ‘nieuwsberichten’ minder dan de ‘vaste pagina’s’. Weblog berichten verdwijnen al snel ‘beneden de vouw’, het deel van de website welke niet te zien is zonder te scrollen. Natuurlijk helpen interne en externe linkjes, maar Google let veel meer op de links die van buiten naar het bericht doorlinken. Bij berichten verdwijnt het directe belang al gauw wanneer deze niet meer zichtbaar zijn. Vaste pagina’s met een royale hoeveelheid links van buiten worden daarentegen meer gewaardeerd, de content is immers zichtbaar en blijft doorgaans ook langer bestaan.
De links van anderen naar ‘jou’ toe is voor Google belangrijk
Keuzes
SEO is net zo moeilijk als de omschrijving(en) van je eigen bedrijf. Ben je een golfbaan, met winkel, restaurant en zalenverhuur, dan is het wat lastiger de juiste term te kiezen, omdat je commerciële belangen verdeeld zijn over die diverse belangen. Ook bij LUIT.nl is een dergelijke verdeling een ‘conflict’ in het zoeken naar de juiste term. Nu is dat ‘communicatiebureau Velsen’. Deze scoort hoog en dat is fijn. Maar LUIT.nl is ook ontwikkelaar van webs&app en uitgever van printmedianieuws.nl. Voor nu maakten we de keuze ‘communicatiebureau velsen’ en dat werkt en dus met zeer geringe inspanningen. En ook wij ‘spelen’ met deze term, vanuit de diverse social media kanalen, om het belang van de term te versterken in de traffic richting onze website. Maak dus zelf ook de (steeds voorlopige) keuze(s) en pas de zoekterm aan, zodra daar aanleiding toe bestaat. Meer dan ‘dat’ is het niet. Speel ermee, leer en ervaar de resultaten.