De balans tussen snelheid en schoonheid
Een opdrachtgever die een website wil laten bouwen zal nooit direct één van bovenstaande aspecten benoemen en ook weten te voorzien van precies de juiste balans tussen beiden. Maar de verwachting is er niet minder om.
Een prachtige slideshow in de kop van een homepage met de meest fantastische fotografie en ook nog eens vloeiende typografische animaties verdient zeker een prijs in de ‘schoonheid’ van een website. Het oog wordt gestreeld richting een ‘dat wil ik ook’ gevoel. Dat gevoel heeft een prijs in de snelheid. Welke prijs dat is, bepaalt uw bezoeker. Is er een definitie van de gemiddelde bezoeker als het om snelheid gaat? Wanneer haakt een bezoeker af bij de download van de homepage? Is dat 2, 5, 10 of 15 seconden? Is dat antwoord objectief te geven? Het antwoord ligt in de balans tussen ‘need-to-know’ en ‘nice-to-know’. Is de bezoeker bereid langer te wachten op informatie die er ‘echt toe doet’?
Doelgroep en context
De balans tussen snelheid en schoonheid is dus afhankelijk van de context van de inhoud binnen de te bereiken doelgroep. Wij zien zakelijke websites die zelfs saai (subjectief oordeel) genoemd mogen worden. Schoonheid is daarbij geminimaliseerd ten opzichte van snelheid en vooral functionaliteit van de content. Hoe doe je dat? Je laat een slider achterwege. Doorgaans zijn dat zware plugins, die voor nogal wat JavaScript en CSS ‘uitvoering’ zorgen en dus de performance (vaak fors) verlagen. Het toepassen van een slider moet dus toegevoegde waarde hebben in de context van de content. Als die toegevoegde waarde er niet is, pas dan een statisch beeld toe. Comprimeer dat beeld optimaal en gebruik de juiste resolutie, zodat tools als Google PageSpeed of GTMetrix een optimale waardering geven voor de snelheid van de site.
‘Fun’ thema’s en snelheid
We worden vaak geconfronteerd met de vraag naar thema’s die als ‘leuk’ worden ervaren. Er beweegt van alles, er worden talloze blokjes getoond, de demo-pagina toont doorgaans meer dan je zelf qua content te bieden hebt. Dergelijke thema’s van enkele tientjes tot pakweg 80-90 euro worden vaak verpakt met nogal wat plugins om al die effecten te bereiken. Jazeker, het is prachtig, het is strak, maar heeft zijn weerslag in de prestaties van de website en dus de waardering door Google. Een meer statische website mag dan misschien als wat ‘saai’ worden ervaren, maar uiteindelijk gaat het over het effect van de site voor uw doelgroep(en) in uw markt. De website van Forsite Media is zo een voorbeeld. Ontwikkelaar Remkus de Fries kiest duidelijk voor snelheid, zonder strakke schoonheid uit het oog te verliezen. Maar fun laat hij achterwege. Kijk maar eens naar de snelheid, Google PageSpeed geeft 91 van de 100 punten voor deze website. En dat scoort punten in de waardering. Natuurlijk – en ook dat wordt nogal eens vergeten – speelt het hosting pakket eveneens een belangrijke rol. Een zogenaamde shared-ip pakket moet vele websites hosten op één server, de capaciteit wordt dan verdeeld.