Uit mijn praktijk: ‘O, dan probeer ik wel een ander’

Je krijgt een telefoontje gevolgd door een paar e-mails. Het gaat over onderhoud aan een WordPress website met zo een 40 plugins. Hoe verliep het proces?

• Onderhoud aan het meest populaire CMS ter wereld is in toenemende mate noodzaak, geen luxe

De hosting provider had de eigenaar van het domein (een online uitgever) een mail gestuurd dat per 1 april aanstaande een overstap zou worden gemaakt naar de nieuwste versie van PHP (de basistaal binnen WordPress). Of de eigenaar van het domein de zaken op orde wilde stellen en dus garanderen dat alles prima zou gaan draaien onder de nieuwste PHP versie. Paniek in de tent.

40 plugins en jarenlang geen onderhoud

De uitgever nam het niet zo nauw met onderhoud en ook het aantal plugins leek voor niemand een probleem. 40 is fors, heel fors. De website oogde op zichzelf als ‘gewoon’ en zeker geen wonder waarvoor 40 plugins nodig zouden zijn. Een analyse van hetgeen allemaal geïnstalleerd was leverde een nogal fors lijstje met de nodige gebreken op. Resultaat: ‘zomaar alles even updaten zou zeker geen garantie opleveren dat de site nog normaal zou draaien’.

Geen onderhoud

De uitgever realiseerde zich kennelijk niet dat juist WordPress als één van de meest populaire content management systemen ter wereld, regelmatig onderhoud nodig heeft. Niet alleen om aan te sluiten bij nieuwe versie van PHP of database omgeving MySQL, maar vooral ook om kwetsbaarheden (aanvallen) van buitenaf te voorkomen. Er was ruim drie jaar niet meer gekeken naar de actualiteit van de software. Zeker 10 plugins waren zodanig verouderd, dat ze bij WordPress op de zogenaamde ‘yellow-list’ staan. Dat zijn plugins die al langer dan 2 jaar niet meer worden onderhouden. Groot risico deze te gebruiken.

Wat nu

Natuurlijk kan alles opgelost worden. Maar dat kost tijd en dus geld. Ik zou het domein gekopieerd hebben naar een subdomein, dus alle bestanden en ook de achterliggende database. Vanuit die situatie zou ik de plugins stuk voor stuk (als dat kan) updaten naar de laatste versie, en uiteraard ook WordPress en het vormgevingsthema. En dan maar hopen dat alles gewoon blijft draaien. Als dat dan het geval zou zijn (wat echter niet zomaar zal gebeuren), dan kan de situatie worden ‘gekopieerd’ naar de live situatie (bijvoorbeeld in een weekend).

Kosten

Is het dan makkelijk om kosten in te schatten? Nee, bepaald niet. Er kan na zoveel achterstallig onderhoud geen voorspelling worden gegeven over enerzijds het exacte aantal uren en anderzijds de 100% garantie, dat alles – zonder enige wijziging – blijft draaien. Dat is nu eenmaal de prijs die je betaalt als je jarenlang geen onderhoud pleegt.

De klant

De klant zegt na alle goed bedoelde adviezen: ‘We hebben er maximaal 750 euro voor over, ongeacht het aantal uren. Dat is het budget’. Ik nam het risico niet. Reactie van de klant: ‘O, dan probeer ik wel een ander’. Veel succes.