Succesvolle crossmediale campagne voor Golfbaan Spaarnwoude
De inzet van print, web en mobiel met als doelstelling de net gelanceerde app te promoten onder de klanten van Golfbaan Spaarnwoude alsmede nieuwe nieuwsbrief abonnees te werven.
De app stond al geruime tijd klaar in de appstores van Apple en Google, maar voordat de echte ‘golf’ aan downloads zou moeten starten, werd vooraf een croswmediale actie bedacht om de app ook echt toegevoegde waarde te geven aan de potentiële gebruikers. Tegenwoordig is een app in de appstores niets bijzonders meer en de potentiële doelgroepen laten zich ook niet meer snel verleiden een app zomaar te downloaden. tegenwoordig moet een app iets toevoegen. Dus niet alleen maar de content van de website in een nieuw jasje, maar vooral thema gerichte acties, die alleen via de app toegankelijk zijn.
Vorig jaar
Vorig jaar stelden we vast dat veel bezoekers van Golfbaan Spaarnwoude thuis eerst kijken op buienradar. Een grijs vlekje boven het terrein houdt over het algemeen veel seniore spelers thuis. En dat terwijl er dan helemaal geen sprake was van heftige regenbuien. Gauke de Vries van Golfbaan Spaarnwoude: ‘We willen met push notifications de app gebruikers attenderen op actuele omstandigheden, maar dan moeten we die app gebruikers wel eerst hebben’. Met die opdracht gingen we aan de slag samen met Thomas Paardkooper (marketing) en extern ‘golfmarketing’ adviseur Rob Tolhuijsen bedachten we een crossmediale campagne om ten eerste de app te promoten en ten tweede de app toegevoegde waarde te bieden door middel van een ‘prijsactie’ op het terrein in Spaarnwoude.
Print en QR code
Print werd gekozen als aanjager ter plekke. Op de website verscheen op de homepage een banner met de aankondiging van de app. Dat resulteerde in één dag in maar liefst 700 downloads. De teller staat nu (na ruim een week) op ruim 1100 downloads. De QR code deed dienst als werving voor de al succesvolle nieuwsbrief van de golfbaan. Ook dat bleek een succes, juist omdat een prijs was verbonden aan de ‘scan actie’. In het restaurant was het gebruik van de app dan ook goed te merken op de diverse plekken waar de posters met de QR code was opgehangen. Thomas Paardekooper: ‘We hadden hoog gespannen verwachtingen van de app en die worden bewaarheid. We kunnen de inhoud zelf onderhouden en ook makkelijk push berichten sturen, zodat we met de app op actuele omstandigheden kunnen inspelen. We hebben in alle opzichten al veel van de gestelde doelen bereikt.’