Weekendoverpeinzing: ‘Bedrijven krijgen hernieuwde aandacht voor identiteit via eigen website’
Het was de afgelopen paar jaar modern te zeggen dat een website zijn langste tijd gehad zou hebben. Online marketeers riepen in koor dat de online identiteit voor bedrijven alleen nog maar ‘social’ zou zijn. Door de aangemeten machtsposities van Facebook en Twitter begint het tij te keren.
• Facebook ‘gewoon’ gebruiken als generator voor verkeer naar eigen website
Als gewone Facebook of Twitter gebruiker ga je aan de gebruiksvoorwaarden voorbij die deze bedrijven zo af en toe aanpassen en dat gewoon als mededeling publiceren. Zoiets als: ‘U gaat vanaf nu akkoord met de wijze waarop wij u voorzien van advertenties, gebaseerd op de door ons verkregen informatie omtrent de door u gebruikte apps en de door u bezochte websites’.
Bedrijven kijken daar langzaam maar zeker wat anders tegenaan. De werkelijk macht van Facebook en Twitter gaat verder dan de schijnbare vrijheid die bedrijven lijken te hebben op hun (bedrijfs)pagina’s binnen diverse social media kanalen. Met toenemende verbazing zagen we de afgelopen jaren grote merken hun online ‘belevingsaandacht’ verplaatsen naar vooral bedrijfspagina’s op Facebook. Vrienden, volgers en likes scoren op basis van verstrekte informatie werd een doel op zich. En dat terwijl het werkelijke onderscheidende vermogen op Facebook niet echt werd gevonden. Een eenheidsworst aan berichtjes op opgelegde standaard pagina’s met slechts een kopbeeld en logo als onderscheidend vermogen. Met vooral het doel van Facebook om gericht zaken ‘leuk’ te vinden. Een waardevolle bron van ‘gedragsinformatie’ voor de aanbieders van social media kanalen, om deze vervolgens te kunnen verkopen als profielen aan diezelfde eigenaren van de bedrijfspagina’s (dus adverteerders). De machtsconcentratie begint op te vallen.
Inmiddels begint het besef terug te keren dat bedrijven hun onderscheidende vermogen in eigen hand willen hebben en dus de macht van o.a. Facebook willen temperen. Facebook ‘slechts’ gebruiken als verwijzingskanaal (zonder verder te adverteren) naar de eigen unieke onderscheidende content op de eigen website is een weg die inmiddels velen lijken te hervinden. Heeft de marketing van ‘likes’ lijkt zijn langste tijd gehad? Als deze trend zich voortzet zullen social media kanalen weer verworden tot hetgeen waar ze ook oorspronkelijk voor waren bedoeld: ‘Mensen direct met elkaar in contact laten komen op basis van hun interesses, zonder tussenkomst van (commercieel) belanghebbenden’. Weet u nog?