‘Print Pakt’ maar laat te snel los
Een mooi logo, een website die op 1 juli wordt gelanceerd, maar dan het filmpje. Ik zie de hele on-line wereld al in tranen uitbarsten. Voor de tweede keer de plank mis slaan met een filmpje waarin voorzitter Cees Verweij laat zien dat hij niet de openbare spreekbuis kan zijn voor zijn vereniging.
• Cees Verweij weer voorzitter KVGO voor komende 4 jaar, er was geen enkele tegenkandidaat
Natuurlijk is het dapper van branche organisatie KVGO om een ‘pro-print campagne’ te starten, maar is het nodig? De vereniging van drukkend Nederland heeft kennelijk zelf niet genoeg vertrouwen in de kracht van print. Vandaag was ik bij het congres brievenbusreclame.nl. Natuurlijk ook daar spanningsvelden tussen de papieren en de digitale folder in al zijn varianten. Maar geen wanhoopspogingen er nog wat van te willen maken. Gek genoeg doet het producerende deel van de keten dat kennelijk zelf wel. De sector is nooit goed geweest in marketing, terwijl vandaag juist bleek dat de klanten van die drukkerijen nog genoeg resultaten boeken met print, al wordt er aan geknabbeld.
‘Print Pakt‘ zou best positief hebben kunnen uitpakken, maar het filmpje met in de hoofdrol KVGO voorzitter Cees Verweij is bijna aandoenlijk zielig. Wederom het bewijs dat de branche zelf niet in staat is een spetterende campagne neer te zetten. Vier jaar geleden beleefde Verweij zijn primeur in een eerste campagne filmpje, waarin hij de komst van de iPad betitelde als concurrent van print. De communicatie afdeling van het KVGO haastte zich door te zeggen dat zij ‘er niets mee te maken hadden’. Zou dat nu ook het geval zijn geweest? Op twitter kwamen er gisteren al diverse reacties voorbij met als dieptepunt ‘ik zou maar weer gaan stencilen’.
Ik ben het nooit eens geweest met al die negatieve berichten binnen en over de branche. Een branche die zich in de loop der jaren bijzonder effectief heeft ontwikkeld. Natuurlijk verloren velen hun baan en sloten veel bedrijven hun deuren. Maar de innovatieve bedrijven hebben gezorgd voor kostenbeheersing, proces bewaking, keten integratie, automatisering en kwaliteitsnormen. De weliswaar krimpende branche produceert naar verhouding een relatief (nog steeds) traag dalend volume met aanzienlijk minder bedrijven en werknemers. Geen enkele reden om een extra negatief eigenbeeld neer te zetten. Jammer KVGO, voor de tweede keer een gemiste kans om de branche echt positief te promoten. De klanten van uw leden zijn zelf aanzienlijk positiever.
Tja, het is geen echte vergelijking, maar het kijken naar het filmpje van de beste folders van ons land (gisteren), doet ook menig drukkerij bedrijf lachen. Maar volgens mij ook menig on-line bedrijf. Beste KVGO’ers, presenteer toepassingen!