Hoe gaat het met printmedianieuws?
Printmedianieuws werd enige maanden geleden opgericht door Erik van Erp en mijn persoontje. Nee, geen groot nieuwsplatform voor de massa, maar een niche voorziening voor management en directies van de middelgrotere printmedia bedrijven in ons land. Gericht op ‘premium content’ startten we de gelijknamige website met een eenvoudig businessmodel. Hoe staan we ervoor?
• Eenvoudig businessmodel is qua omzet, kosten en opbrengsten goed te volgen
• Stagiaire gaat vanaf 1 december vooral onderzoek doen
• Redactionele formule breed, maar link met print moet steeds de trigger zijn voor de abonnee in de branche
Opvallend is het succes van de bescheiden hoeveelheid advertenties. Binnen enkele weken waren alle 10 posities a 400 euro ex. BTW voor een jaar verkocht. Dat zou ons hebben kunnen verleiden meer adverteerders te zoeken. Dat doen we doelbewust niet. Printmedianieuws moet haar primaire bestaansrecht bewijzen met betalende abonnees.
Na enkele maanden proefdraaien hebben we een kleine twee maanden geleden de content opgedeeld in een gratis te lezen titel en inleiding, met daarna een ‘lees verder’ knop, waarachter de content alleen toegankelijk is voor abonnees. Een wekelijkse nieuwsbrief (apart voor inschrijven) moet de trigger zijn om een abonnement te nemen. Opvallend is het aantal groeiende gratis abonnementen op de nieuwsbrief ten opzichte van betalende abonnees op de website.
De verkoop van abonnementen gaat ‘vrij aardig’, maar nog niet goed genoeg. We hebben tot nu toe twee abonnementsvormen. Een proefabonnement van een maand en een jaarabonnement. Het is opvallend hoeveel mensen kiezen voor een proefabonnement van een tientje. In een maand krijgen zij minstens 20 nieuwe artikelen te zien en natuurlijk toegang tot alle voorgaande artikelen. Dat ’tientjeslid’ idee was door ons bedoeld voor die enkeling die zou twijfelen aan een jaarabonnement van 90 euro. Die twijfel hebben wij onderschat. Het merendeel van de nu verkochte abonnementen zijn ’tientjesleden’. We beraden ons wat dat betreft op een verandering. De maandabonnementen vergen veel extra werkzaamheden ten aanzien van het regelen van de toegang tot de content en de afhandeling van de betalingen via Abonnementenland in Beverwijk.
Onze zoektocht naar premium content gaat onverminderd door. We zetten prikkelende titels neer, gevolgd door een korte maar smaakmakende inleiding. Ook de nieuwsbrieven worden op die manier gemaakt. Inmiddels hebben we het CMS voorzien van de mogelijkheid zo af en toe een artikel ‘open’ te zetten. Nee, printmedianieuws wordt daarmee geen gratis platform met ‘slechts’ nog adverteerders als businessmodel. Maar zo nu en dan is een publicatie weliswaar interessant, maar niet ‘premium’ genoeg om achter de betaalmuur te zetten. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan aankondigingen van noemenswaardige congressen. Of een artikel open te zetten om juist wel het premium gehalte te laten zien om op die manier meer abonnementen te kunnen verkopen.
Betalen voor digitale content is een worsteling voor vrijwel elke uitgever. Veel digitale content is ‘gewoon’ gratis en hiervoor betalen is een beweging die slechts langzaam op gang komt. Ook wij merken dat met onze op een nichemarkt gerichte dienst. We leren er enorm veel van, we zullen blijven experimenteren en ook openlijk verslag doen van onze bevindingen. Wordt vervolgd.