‘Parallax’: ‘oude’ trend in webdesign?
De term bestaat al een een paar jaar voor zogenaamde ‘één pagina websites’. Het bijzondere is de zogenaamde ‘Z’ laag die bij (verticaal en horizontaal) scrollen op voor- en achtergrond twee snelheden laat zien. Welke websites zijn geschikt voor deze techniek?
• Term ‘parallax’ kent al veel langer een algemene betekenis
• Begint aanvankelijke techniek voor niches markt te ontwikkelen?
• Met dank aan de reacties van een aantal mensen op twitter over dit onderwerp
Om de techniek duidelijk te maken, eerst maar even wat voorbeelden om een indruk te krijgen:
- Een voorbeeld in ‘The Gardian’
- Lifestyle is Vertical
- Marketingreis Amerika 2013 (via Marketingfacts)
- Nintendo Australië (horizontaal voorbeeld)
- Nog een aantal voorbeelden
- En voor wie er niet genoeg van kan krijgen
Ook een paar voorbeelden van WordPress themes, die deze ’techniek’ ondersteunen:
- 907- reponsive WP One Page Parallax (via ThemeForrest)
- Een overzicht van 25 ‘parallax’ WordPress Themes via WPMU
Deze techniek rekent af met het ‘feit’ dat scrollen vervelend zou zijn, bij deze ontwikkeling gaat het juist om de meerwaarde van de presentatie van de content tijdens het scrollen. Ondanks het feit dat ik best onder de indruk ben van hetgeen creatief gezien mogelijk is met deze ‘gelaagde’ techniek, ben ik nog niet overtuigd van een brede reeks toepassingen. Zelf heb ik het gevoel – vul aan of corrigeer – dat ‘Parallax’ vooral geschikt is voor eenmalige thema- en/of actie websites.
De techniek bestaat al enige jaren, maar begint langzaam maar zeker aan populariteit te winnen, omdat ook binnen een aantal WordPress thema ontwikkelaars Parallax de aandacht heeft gekregen. Maar wat vindt u ervan? Heeft dit een kans? is het een hype? In welke gebieden zou het kansrijk kunnen zijn? Wie begint de discussie?