PageLines gooit de boel weer om

Het Californische bedrijfje PageLines zette enige jaren geleden met het WordPress thema ‘Platform Pro’ een geheel nieuwe standaard neer voor webdesign. Het thema werd ondanks een forse prijs vooral geprezen door vooral creatieve ontwerpers. Die positieve houding verdween toen Platform Pro eenzijdig werd terug getrokken uit de markt en vervangen werd door PageLines, naar de naam van het bedrijf.

• PageLines trekt twee keer product terug zonder duidelijke communicatie richting bestaande klanten
• Klant gegevens verdwenen op website van PageLines
• Inmiddels vele honderden zeer uiteenlopende reacties

dmsDe grootste teleurstelling was juist het eenzijdig handelen van oprichter Andrew Powers, gevolgd door nogal wat financiële consequenties voor gebruikers van Platform Pro, die kennelijk al dan niet de juiste licentie bezaten om een gratis overstap te kunnen naar PageLines. Teleurstellend was ook dat Powers aanvankelijke slechts hier en daar liet doorschemeren dat PageLines een geheel nieuwe omgeving was en geen major upgrade van Platform Pro. Dat bracht nogal wat ontwerpers flink in de problemen. Na installatie van PageLines bleken vele sites qua vormgeving volledig te moeten worden aangepast op het nieuwe ‘framework’ zoals PageLines ook wel werd genoemd.

powersOndanks het feit dat PageLines uiteindelijk wel werd gewaardeerd, blijkt het een nogal zwaar thema te zijn en drukt fors op de totale performance van een gehele WordPress omgeving. En daarnaast zijn inmiddels vele alternatieven beschikbaar met minstens dezelfde creatieve mogelijkheden.

Of Powers dat zelf ook zo vond, kan hij alleen zelf beantwoorden. Maar hij schokte zijn klanten deze week wederom met het volledig terugtrekken van PageLines en ineens te verschijnen met DMS (Design Management System). Met gelikte filmpjes werd DMS  deze week geïntroduceerd, zonder één woord te zeggen over het verdwijnen van het PageLines framework. De reacties op de weblog zijn zeer uiteenlopend. Van zeer lovende woorden van vooral compleet nieuwe gebruikers tot en met zware kritiek van klanten die net een paar weken geleden PageLines hadden gekocht.

Businessmodel

hahahaOok het businessmodel is een ‘blijf altijd betalen’ model geworden, vanaf 8 tot en met 24 euro per maand. Hoe dat allemaal precies in elkaar zit, wordt op de site niet echt duidelijk gemaakt, ondanks een uitgebreide FAQ lijst. DMS zelf wordt kennelijk als open-source pakket aangeboden, waaraan diverse te betalen modules kunnen worden gekoppeld. Andrew Powers vergist zich in de impact van ‘de boel omgooien’ en doet dat nu voor de tweede keer. Met een zeer onduidelijke website genereert hij vooral veel vraagtekens rondom de introductie van een nieuw product. Voordeel van de twijfel zou misschien nog gegund kunnen worden omdat PageLines deze week zelf aangaf dat er ‘wat mis’ was met de site, maar voorlopig zijn alle bestaande fora rondom het ‘oude’ PageLines framework gewoon verdwenen.

Betrouwbaarheid

twitter-pagelinesDe betrouwbaarheid van zowel thema- als plugin ontwikkelaars wordt binnen WordPress steeds belangrijker. Betalen is niet erg, vooral niet als er een gedegen bedrijf achter zit met voldoende WordPress kennis en steeds up-to-date technologie levert, die gelijke snelheid houdt met de ontwikkelingen binnen WordPress. PageLines geeft zijn klanten helaas de kans sterk te twijfelen aan de betrouwbaarheid van haar handelen.

1 reactie

  1. Webkompaan op 1 augustus 2013 om 21:47

    Behalve het steeds maar omgooien hebben ze het een beetje hoog in hun bol zo lijkt het. Een revolutie? Volgens velen niet en alleen maar een marketing truc. Vele kopers zijn de dupe en niemand bij PL die hierop reageert of zich realiseert dat dit uiteindelijk alleen maar mensen zal wegjagen. En wat mij betreft terecht. WordPress verdient betrouwbare bronnen. Die zijn er gelukkig wel, maar niet bij PL zo blijkt.