Keuze ledenwebsite plugin binnen WordPress niet zo eenvoudig
Er zijn talloze plugins, waar je langs eenvoudige of bijzonder complexe weg ‘gebruikers’ binnen WordPress kunt aanmaken, die op de één of andere manier als ‘leden’ al dan niet betaald toegang zouden kunnen krijgen tot bepaalde content. Onderzoekstijd is te beperken door vooraf de gewenste doelen goed in kaart te brengen.
• Lees ook vele interessante artikelen van Chris Lema
• Download de volledige infographic (PDF)van Chris Lema
• Cleeng innovatief Nederlands product, waarin Europees ex-topman Cagni van Apple investeert
• Verschillende betalingsvormen en gedragingen voor consumentenmarkt en zakelijke markt
Basis
De basis van de aanmaak van gebruikers (op welk niveau dan ook) is in de kern van WordPress verzorgd. Er zijn een aantal basisvelden beschikbaar, zoals e-mail adres, voor naam, achternaam, gebruikersnaam en wachtwoord. Veel plugins bieden de mogelijkheid extra velden aan te maken, die de gebruiker al dan niet alter kan aanpassen, zoals bijvoorbeeld bedrijfsnaam, telefoonnumer etc.
Daarnaast worden ‘rollen’ bepaald. Standaard zijn een aantal rollen bepaald binnen WordPress vanaf ‘abonnee’ tot en met ‘beheerder’. Veel plugins bieden de mogelijkheid extra rollen te definiëren, zoals bijvoorbeeld abonnee rollen, die gekoppeld zijn aan abonnements betalingen.
De basisgedachte achter alle ‘lidmaatchap’ plugins is de controle over het mogen consumeren van content voor elk ‘lid’, losstaand van het feit of dat lezen al dan niet tegen betaling gebeurt.
Betalingen
Het doen van betalingen is technisch gezien geen groot probleem. Er zijn diverse mogelijkheden, die al dan niet rechtstreeks in de plugin worden aangeboden, of middels zogenaamde add-ons of door middel van het kopen van een zogenaamde ‘pro’ versie. De volgende (directe) mogelijkheden worden doorgaans aangeboden:
- Betalen via Credit Card
- Betalen via PayPal
- Betalen via iDEAL
Bij al deze mogelijkheden heb je je één van je plastic kaartjes nodig om een account aan te maken. Het is zinvol na te denken over de doelgroep die voor jouw ‘betaalcontent’ ook werkelijk betalingen gaat doen. Want niet iedereen uit je doelgroep heeft misschien meteen het juiste plastic kaartje bij de hand. En een bezoeker van een website haakt al snel af als hij of zij niet verder kan bij het ’tegen een betaalmuur oplopen’.
Ouderwets
Als het het ouderwets zou dan, dan zou je iemand ‘slechts’ laten registeren (met de noodzakelijke contactvelden) en iemand meteen toegang geven, door middel van een bevestigingsmail met wachtwoord en link om de ‘premium’ content (meteen) te kunnen lezen. Dan rest niets anders een factuur te sturen (al dan niet geautomatiseerd via PDF). Dus betaling achteraf, terwijl de klant wel al toegang heeft gekregen.
Meer keuzes
Bovengenoemde modellen zijn eigenlijk gebaseerd op het ouderwetse abonnementsmodel, zoals we dat voor traditionele contentvormen kennen. PayPal kent daarnaast een automatische herhalende betaling nadat een periode is verstreken. iDEAL kent dat mechanisme nog niet, waardoor het iets minder geschikt is voor abonnementen.
De mogelijkheid een los artikel te kopen (te vergelijken met een muziekfragment uit iTunes of een app uit de AppStore) vereist natuurlijk eenmalig de invoer van creditcard gegevens, maar daarna kan je met een ‘one-click’ knop eindeloos blijven kopen. Geen abonnement, geen verplichtingen, maar precies kunnen kopen wat je nodig hebt. Een ideale combinatie van enerzijds ‘losse verkopen’, maar toch de klant kennen, deze heeft immers zijn/haar gegevens wel beschikbaar gesteld.
- Betalen per artikel (snelheid belangrijk) – Is dit iets wat u zou wensen, al dan niet met variabele prijzen? Is er dan nog sprake van ‘lidmaatschap’?
- Betalen per dag of week, met makkelijk veranderen en/of opzeggen
Het is belangrijk eerst stil te staan bij al die bovenstaande aspecten alvorens een ‘membership’ plugin te gaan gebruiken, los van het feit of je daarvoor een gratis plugin download of een premium plugin koopt (doorgaans tussen de 20 en 90 euro, doorgaans afhankelijk van support en aantal sites).
Overzicht
Ik volsta slechts met een kort overzicht van een aantal mogelijke oplozzingen. Elk van onderstaande plugins vergt onderzoekstijd of deze past binnen de doelstellingen die (liefst duidelijk) vooraf zijn gedefinieerd. Hoe beter die doelen zijn vastgesteld, hoe sneller je tot een gedegen keuze kunt komen.
- WordPress Access Control – heel eenvoudig, eigenlijk geen membership plugin, maar ‘schakelaar’ om content al dan niet toegankelijk te maken voor wel- of niet geregistreerde gebruikers, geen add-ons, dus geen betaal mogelijkheden of andere integraties
- WP Members, gratis plugin, met zogenaamde add-ons voor koppelingen met PayPal, maar ook MailChimp voor koppeling met nieuwbrief abonnement. Met WP-Members zijn eigen velden aan te maken en kunnen notificaties naar ‘leden’ worden verstuurd. Widget voor eenvoudig inloggen vanuit de sidebar.
- Profile Builder (Pro) – Kan ik combinatie met WordPress Access Control gebruikt worden om een zeer eenvoudige ledenwebsite te maken, op basis van meerdere eigen velden (binnen de Pro versie). Leden kunnen hun eigen profiel aanpassen.
- S2Member (Pro) – Een bijzonder volledige, maar ook bijzonder complexe (Pro versie) plugin voor een volledige ledenwebsite, met betalingen, ‘slootjes’ al dan niet per artikel/pagina etc. Koppelingen met diverse maillist services en URL koppeling naar CRM omgevingen voor invoer en mutaties van leden.
- Restrict Content Pro – Betaalde plugin, maar zeer overzichtelijk in alle aspecten, inclusief uitgebreide betalingsmogelijkheden en abonnementsvormen, welke zelf te configureren zijn.
- Digital Access Pass – Betaalde plugin, net zoals S2Member en Restrict Content pro zeer uitgebreid, waardoor intensoef onderzoek noodzakelijk is om deze drie met elkaar te vergelijken.
Tot slot nog een aantal niet nader bekeken plugins, die echter vaak terugkomen uit lijstjes met onderzoeksresultaten rondom dit onderwerp:
- Paid Membership Pro
- WPMU Membership
- Cleeng, een betaalmogelijkheid voor losse artikelen, echter integratie met membership plugins kon ik tot op heden nog net vinden, wel fraaie SAAS oplossing met WordPress plugin.
Promotiefilmpje van Cleeng
Conclusie
Het is niet eenvoudig snel tot de juiste keuze te komen, zeker niet als niet helemaal duidelijk wat de gewenste functies moeten zijn binnen al dan niet diverse doelgroepen. Probeer bij te betalen content het gedrag van de doelgroep na te gaan. Lang niet iedereen heeft de voor de hand liggende betaalmethoden tot haar of zijn beschikking. Onderzoek of abonnementsvormen nog wel aansluiten bij de behoeften van doelgroepen. Ouderwetse abonnementen zouden in deze tijd een belemmering kunnen vormen omdat nieuwe flexibele vormen steeds vaker succesvol blijken te zijn. Succes bij het maken van uw keuzes. Hulp nodig? Neem dan geheel vrijblijvend contact op.
Bedankt voor deze heldere uiteenzetting van de verschillende mogelijkheden. Ook niet onbelangrijk lijkt me de vraag of een plugin ook in andere talen dan het Engels beschikbaar is en/of hoe makkelijk het is om ‘m zelf te vertalen (in ieder geval het front-end, dus het gedeelte waar de gebruiker mee in aanraking komt).
Verreweg de meeste plug-ins hebben zogenaamde .mo files, waarin vertalingen worden aangeboden, die automatisch meedoen op basis van de taal instelling voor WordPress zelf.
Met POEdit zijn de .po sourcefiles aan te passen, welke bij het opslaan automatisch een nieuwe .mo file maken (compilatie voor gebruik binnen WordPress). De files zijn vaak opgeslagen in de map ‘languages’.
Ik heb net even gekeken bij s2member, wat ik wil gaan testen. Daar wordt inderdaad een .pot-bestand meegeleverd. Bedankt!
Ik gebruik s2member bij printmedianieuws.nl. Prima plugin, wel in aanvang wat complex qua aantal mogelijkheden. Maar voldoet volledig. Hier en daar wel wat (extra) vertalingen nodig voor in ieder geval de voorkant. Vaak zijn er vrijwilligers die .po files beschikbaar stellen. Maar voor de achterkant ben ik die voor s2member nog niet tegen gekomen.
Voor mij, of beter gezegd voor mijn leden, is eigenlijk alleen de vertaling van het front-end belangrijk. Met een back-end in het Engels heb ik geen problemen. Ik ben trouwens zelf vertaler, dus dat komt mooi uit 😉
Ik zal zeker eens naar printmedianieuws.nl kijken.