Interview door Olga Oost van het Stimuleringsfonds voor de Pers

Op geheel eigentijdse wijze werd ik afgelopen week door Olga Oost uitgebreid bevraagd over het ‘nieuwsmarkt app’ project, welke in het najaar van 2010 startte, ruim een jaar duurde en pas eind 2012 resulteerde in een eindrapport voor de branche.

• Graag nog bereid mee te denken met mogelijke toepassingen voor het ontwikkelde businessmodel
• Eindrapport is via website SVDP te downloaden

olga-oostIk moest zelf diep graven om alle relevante parameters van het onderzoek weer boven water te krijgen. Maar al pratende realiseerde ik me dat er eigenlijk niet zo heel veel is veranderd. Er is geen duidelijke doorbraak in nieuwe businessmodellen. Een enkeling experimenteert met wat modelletjes om abonnees verschillende tarieven te kunnen doorberekenen voor de consumptie van on-line content. En ook op het gebied van advertenties blijft het alom oude CPM model de boventoon voeren. Mobiel blijft steken bij wat banners. Echte innovatie is vooral te ervaren binnen ontwikkelaars die absoluut geen traditionele band hebben met uitgevers.

rapportsvdpOlga Oost koos voor de titel ‘App voor ontbundeling content kwam te vroeg‘. Een uitstekende titel, die goed verwoordt op welke wijze het onderzoek zijn weg vond langs de verschillende belanghebbende partijen. Uitgevers, adverteerders, brancheorganisaties en app ontwikkelaars kwamen niet of nauwelijks in beweging. Luit: ‘We probeerden op ons ‘hoogtepunt’ met maar liefst 8 professionals het project vlot te trekken. Het lukte niet doordat met name grote marktpartijen de boot afhielden. Op de website van nieuwsmarkt hielden we de reacties bij, alhoewel vaak gevraagd werd namen vooral niet te vermelden. De website gaat volgende week uit de lucht, omdat het merk nieuwsmarkt een geheel andere bestemming gaat krijgen. De toenmalig bedachte app gaat er wat mij betreft niet meer komen. Er zijn inmiddels wel al heel veel apps te vinden, die diverse losse elementjes van het nieuwsmarkt concept bevatten, maar alles in één geheel, ach, misschien is het daar zelfs in 2013 toch nog te vroeg voor’.

2 reacties

  1. Klaas Strooker (@KlaasStrooker) op 28 mei 2013 om 19:01

    Zonde van je werk, app gewoon in de lucht houden, gebruikers komen dan vanzelf. Maak voor verdere ontwikkeling gebruik van crowdfunding.



    • Peter Luit op 28 mei 2013 om 19:05

      @klaas app is nooit ontwikkeld, demo liet slechts zien wat de bedoeling was. Kosten van de app waren/zijn fors hoog, ook dat was een drempel…..