Wat moet ik doen om via social media mijn merk te positioneren?
Je zult in deze tijd maar een nieuw bedrijf beginnen en zomaar met de vraag rondlopen: ‘Hoe ga ik mijn merk via social media aan de buitenwereld kenbaar maken?’. Met niet al teveel kennis rondom de ‘kanaaltjes’ is dat bepaald geen eenvoudige opgave.
• Merkpositionering blijft gewoon mensenwerk
Het is tegenwoordig zo dat een bedrijfsnaam op social media kanalen eerder belangrijk is, dan de registratie bij de Kamer van Koophandel. Als ik bij een (beginnend) bedrijf kom, welke mij vraagt om adviezen op het gebied van (social) media controleer ik meteen hun aanwezigheid met de juiste naam op diverse kanalen. Vaak is dat teleurstellend, men verkeert nog in een soort ontkennings- en verkenninsgfase, zonder de noodzaak van snelle registratie te erkennen.
In dergelijke gesprekken komt dan vervolgens de vraag: ‘Hoeveel tijd ben ik bezig met die social media?’. Redelijk rechtstreeks antwoord ik dan: ‘Zoveel tijd als je klantcontacten belangrijk vindt’. Er heerst dan even een soort onbehaaglijke stilte, alsof de werkelijkheid moet ‘indalen’.
Ik zeg dan dat social media geen doel op zich zijn, maar gewoon een middel om contacten te maken, onderhouden en om te zetten in resultaten. ROI? Kijk naar het gewone leven. Kijk elkaar aan, vertrouw elkaar en doe indien mogelijk, zaken zoals je gewend bent. Zoveel anders is het allemaal niet, maar je moet die social media kanalen wel gewoon in orde hebben. En ik kan daarbij helpen. Overzichtelijk, doelgericht en tegen kosten die normaal zijn.