Cookie wetgeving: betuttelende overheid versus manipulerende adverteerders
De cookie wetgeving, welke vanaf vandaag in werking is getreden, is vanuit de overheid een ronduit betuttelend stuk wetgeving, waar een gemiddelde burger niets van begrijpt. Adverteerders begrijpen het zelf misschien ook niet, maar de bijna maffia achtige ‘handel in on-line adverteren’ – met vele spelers – wordt hiermee geen halt toe geroepen.
• Consument maakt uiteindelijk zelf wel uit wat men wil ontvangen: het gaat om relevantie, alleen een logo van een merk heeft dat niet
• Lees de visie van professionals uit het media landschap bij Nederlands Media Nieuws
De belangen – vooral internationaal – zijn (te) groot. On-line advertentie management systemen kunnen makkelijk ‘in the cloud’, dus buiten onze fysieke grenzen hun werk doen. En al zou de cookie wetgeving verder ver-internationaliseren (nu is het nogal chaotisch, met Nederland als strengste voorop) dan nog is de kans op handhaving minimaal. De techniek zal de beperking vanuit de wet snel inhalen.
Anderzijds is het manipuleren van bezoekers van websites iets wat vanuit de on-line advertentiebranche is opgepakt, toen webbrowser ontwikkelaars zelf het cookie mechanisme hadden ‘uitgevonden’. Diezelfde bouwers doen nu net alsof het de adverteerders zijn die al het kwaad veroorzaken. Microsoft kondigde aan hun browsers te voorzien van een ‘Do Not Trace‘ (DNT) mogelijkheid (maar liefst drie keer een instelling aanklikken) en dat deze zelfs vanaf Windows 8 standaard ‘aan’ staan. Leuk bedacht, voorzien van een leuk stuk marketing, zou je de goedheid ervan ook nog gaan geloven.
De gemiddelde consument gaat het allemaal boven de pet. De instellingen binnen browsers zijn zo complex, dat verreweg de meesten zich er geen zorgen om maken. Sterker nog, ondanks de vele miljarden die in het segment on-line advertising wereldwijd worden omgezet, zijn slechts gebasseerd op het meest eenvoudige CPM model, waarbij alleen ‘forced impressions‘ worden gemeten. Vele tussenpartijen tussen uitgevers, mediabureaus en adverteerders, bieden deze services aan. Een discutabele handel, waarbij je als merk nauwelijks weet waar je banners worden geteld en afgerekend.
De overheid wordt uitgelachen door een branche waar de financiële macht groter is dan het belang van overheid en burger samen. Handhaven? Kom nou, wie kan je aanpakken? Ik wens de ambtenaren vanaf vandaag erg veel succes met hun zoektocht naar websites die ongeoorloofd ergens een cookie aanmaken.