Nieuwsmarkt onderzoek wordt opensource project

In de afgelopen twee jaar van onderzoek bij uitgevers en brandowners/retailers rondom nieuwe advertentie-, business-, communicatie- en distributiemodellen ten gevolge van nieuwe publishing kanalen, speelde het mogelijke belang van het bedrijfje nieuwsmarkt.nl altijd een rol bij de gesprekken die werden gevoerd.

• Besluit genomen tijdens e-reading & tablet event: te weinig innovatie in advertentiemarkt in tablet segment
• Mensen die willen meedenken en verstand hebben van het ontwikkelen en neerzetten opensource projecten zijn van harte welkom!
• Bedrijf nieuwsmarkt.nl blijft gewoon actief als bureau voor web- en webapp ontwikkeling voor gepersonaliseerde content

Angst overheerste in de vele gesprekken die ik heb mogen voeren. Vooral angst om de bestaande keten ‘aan te raken’ en de relatie met mediabureaus op spanning te zetten. Want uit al die gesprekken bleek wel dat de rol van mediabureaus op zijn minst ter discussie gesteld zou worden. Uitgevers zagen zonder al die nieuwe mediakanalen hun advertentie inkomsten toch al afnemen en wilden dus zeker geen ‘experimenten’ op dat gebied. Adverteerders verwezen diezelfde ‘experimenten’ door naar de mediabureaus. Daar zouden ze er wel verstand van hebben. En zo had ik vele keren de cirkel rond zonder resultaat. Maar één ding is komen vast te staan: ‘De macht van mediabureaus is gebaseerd op angst van uitgevers en vaak gebrek aan kennis bij adverteerders’.

Inmiddels ben ik zover dat ik het gehele idee van ‘innoveren van mediamodellen’ naar een opensource project wil ombuigen. Dus ja, het gehele businessmodel gewoon openleggen en openlijk de discussie aangaan met iedereen die het maar wil. De fouten er gezamenlijk uithalen, producten er omheen (laten) ontwikkelen door iedereen die er maar wat mee wil. Wat ik er dan nog zelf aan heb? Ik hoop een stuk naamsbekendheid als de grondlegger van nieuw denken in media modellen door de komst van nieuwe media kanalen. Maar ik ga niet meer achter mijn ‘droom app’ aan. Die gaat niet verschijnen uit de koker van nieuwsmarkt.nl. Ik heb er de middelen niet voor, maar ook niet meer het geduld. Ik heb te lang gezeten op dit idee, te lang gezocht naar investeerders.

Uitgevers zitten vast aan hun bestaande modellen en zullen zeker niet een app laten ontwikkelen die het gehele kaartenhuis opschudt. De risico’s zijn gewoon te groot. Dat zien ook investeerders: ‘Mooi plan Peter, leuke visie ten aanzien van tablet advertising, mooi app idee, goed hoor….’ Maar daar blijft het bij. Ik ga me nu concentreren op het op juiste wijze beschikbaar maken van alle kennis en kunde die ik de afgelopen jaren heb verzameld. Ik hoop na de zomer meer duidelijkheid te kunnen verschaffen. Ik moet dus nog nadenken of ik het geheel nog wel onder de naam ‘nieuwsmarkt’ openbaar wil maken, of dat ik een ander platform kies. Kortom: nog wel wat werk te verzetten, maar ik kijk uit naar een veel meer open benadering en dito discussie rondom dit onderwerp. Want dat is voor mij het belangrijkste doel: ‘Er is wel degelijk een nieuw model mogelijk en ik wil graag dat iedereen ermee aan de slag gaat om het te verbeteren, toe te passen en dus eindelijk echt te innoveren.’