Bijeenkomst CMBO, VKGO en ZSO over ROI en social media
Gisteren had ik de taak een kritische inleiding te geven over de (on)mogelijkheden om geld te verdienen met of door social media. Op voorhand hield ik de zaal voor geen panklare recepten te verwachten, maar slechts een globale optekening van hetgeen gaande is binnen merken die zich nu met social media gaan bezighouden.
• Vaak eenvoudige handelingen voldoende om met doelgroepen in contact te komen
• ROI op social media ook intern te behalen: engagement van medewerkers is van grote marketingwaarde
• Social media wordt onderdeel van de totale crossmediamix binnen merken
• Alles draait uiteindelijk om ‘inhoud en aandacht’
Het hoe en waarom van grote brands is op diverse kanalen nogal uiteenlopend. In zowel content als doelgroepen zie je grote verschillen. Met de vele meetinstrumenten die er zijn, lijkt het mogelijk een waarde toe te kennen aan social media gedragingen. Maar vertaling naar rendement blijft een lastige zaak, vooral ook omdat de meetinstrumenten zeer divers zijn en er ook (nog) geen echte standaarden zijn, die marketeers betrouwbare informatie kunnen geven omtrent een mogelijk te behalen rendement uit social media activiteiten.
Het fenomeen social media was aanvankelijk bedoeld om zonder enige vorm van ‘leiding’ gesprekken plaats te laten vinden tussen ‘gewone’ mensen die alle mogelijke inhoud met elkaar zouden willen delen. Dat gebeurt volop en zal onze maatschappij blijvend veranderen. Want de effecten van social media zijn niet meer weg te denken. De invloed van grote merken in die gesprekken kon niet uitblijven. Duizelingwekkende groeigetallen hebben menig marketeer wakker geschud om ‘ook maar wat te gaan doen’. Het is duidelijk dat velen nog zitten in die ‘ook maar wat’ situatie, waarin ‘learning by doing’ het enige recept lijkt.
Voor kleinere ondernemingen ligt het niet anders. Misschien met minder menskracht, maar met technisch precies dezelfde mogelijkheden. Klein beginnen kan. In de twittertijdlijn gewoon zoeken naar sleutelwoorden (hashtags), die voor jou van belang zijn. Het bleek dat van de pakweg 70 aanwezigen niemand dat deed, terwijl toch regelmatig vragen worden gesteld, die op zijn minst goodwill zouden kweken bij een juiste beantwoording. Het gaat om het kweken van engagement. Daar moet je wel wat voor doen…..