Weekendoverpeinzing: Digitale billboards met Personalized Content Marketing
Het vakgebied Personalized Content Marketing is niet beperkt tot het web, ook digitale billboards met camera en een slim stukje ‘herkennings-technologie’ maken het mogelijk op maar content te leveren. In London startte ‘Plan‘ de actie ‘Only Girls Allowed’ om aandacht te vragen voor de achterstanden van meisjes en jonge vrouwen in grote delen van de wereld.
In de binnenstad van London wordt geëxperimenteerd met deze opvallende campagne. Een HD camera herkent ‘man’ of ‘vrouw’ en doet dat in meer dan 90% van de gevallen goed. Vrouwen krijgen de 40 seconden durende campagne ‘Because I Am a Girl‘ te zien van Plan. Mannen krijgen ‘slechts’ het webadres van het project te zien. Het experiment duur twee weken en is te zien bij de bushalte Oxford Street bus tegenover warenhuis Selfridges.
Welke toekomst zal persoonlijk adverteren in deze vorm tegemoet gaan? We zouden deze campagne nog sympathiek kunnen vinden, maar leent elke campagne – dus ook zeer op verkoop gerichte acties – zich voor deze vorm van ‘beïnvloeding’? Of lachen we erom en heeft het geen effect? Een reeks interessante vraagstukken voor de ‘outdoor’ marketeers.
Het is nog te vroeg om er iets van te kunnen zeggen. Maar zeker is dat het digitale billboard, augmented reality en Personalized Content Marketing technisch gezien hun grenzen nog lang niet hebben bereikt.