Weekendopverpeinzing: hoe leef je offline verder met een dubbele online storing?
Het overkwam mij deze week, de regelmatige bezoeker van deze site – en nog een paar andere sites – zullen het gemerkt hebben: luit.nl was offline. En dat voor maar liefst 28 uur. Hoe heb ik dat persoonlijk ervaren?
• Voor de eerste keer langer ‘offline’ dan een uur in 20 jaar
Het was dinsdagochtend 10 uur, toen plotseling mijn verbinding werd verbroken. Het lampje ‘broadband’ doofde. Mijn gebruikelijke reactie: alles even uit- en aanzetten. Dat hielp niet. Ja, alle rekeningen betaald. Telefoon controleren op mijn ISDN/ADSL lijn: werkte. Dus dan maar XS4ALL bellen. Alleraardigste helpdesk, al vele jaren. Zeker 45 minuten aan de lijn gehangen, alles gecontroleerd, maar niets gevonden. Ja, er was een SYNC signaal, maar er ging geen data over de ADSL lijn. De welwillende medewerker kwam na enige minuten stilte terug en zei: ‘Het ligt niet aan uw apparatuur, maar KPN heeft een landelijke ADSL storing’.
OK, dat stelde me gerust. Mijn dag zou verder normaal verlopen, althans dat dacht ik. Ik had die middag wat afspraken buiten de deur. Dus ik twitterde dat de handel ‘eruit’ lag en gaf door dat ik ‘gewoon’ gebeld zou kunnen worden. Een DM via Twitter was ook goed, want mijn ‘online levenslijnen’ waren immers op dat moment ‘slechts’ mijn iPad en iPhone.
’s Avonds thuisgekomen had ik natuurlijk de hoop dat alles wel weer zou werken. Ik volgde immers @kpnwebcare en daar kreeg ik al om 3 uur de melding dat de storing was opgeheven. Maar bij mij dus niet. Om 7 uur werkte nog steeds niets. ‘Dat wordt lastig’, en realiseerde me ik voor het eerst in mijn leven dat offline helemaal niet leuk was. Ik vond het bijna erger dan de uitval van stroom (alhoewel je online aanwezigheid dan ook flink beperkt wordt, maar ja, dan heb je er allemaal last van).
Bellen met XS4ALL dan maar weer: ‘Ja, dat is inderdaad vreemd meneer, want alles werkt weer bij KPN. We gaan uw lijnen even doormeten’. Tja, heel duidelijk werd het niet,maar er zat wat ruis op de lijn. Of ik de splitter er even tussenuit kon halen. Dat ging niet lukken, want ik had op dat moment geen verbindingsblokje om het ingaande ‘line’ draadje met het uitgaande ‘data’ draadje te verbinden. Ik zei: ‘Ik denk dat het handig is om iemand te laten komen. Ik heb geen idee of dit nu een KPN of XS4ALL probleem is, maar ik wil wel weer graag online zijn. Weet u, ik heb een bedrijfje vanaf deze lokatie en ik moet dus online aanwezig zijn’. De vriendelijke medewerker snapte dat en kwam eerst met een voorstel om de volgende dag om 6 uur iemand te sturen. Nee, niet ’s morgens maar ’s avonds. Ik drong iets meer aan – wel heel vreindelijk – en het werd al snel 12 uur. Dat zou prima zijn, ik had immers een ochtendje kantoor gepland. Maar ja, dan wel offline en wat kan je dan doen? Niet veel, kan ik u nu uit eigen ervaring melden.
De volgende ochtend toch maar even zo een verbindingsblokje gehaald bij de Praxis om een fout van de splitter uit te kunnen sluiten. Jammer, de splitter was dus niet de kwaaddoener. De monteur van Guidion (werkend voor XS4ALL) stond om 1 uur voor de deur – ja, hij had gebeld dat hij wat later zou zijn. Hij kwam met zijn reserve modum/router/switch al snel tot de conclusie dat mijn modem of mijn router/switch (ik had beide kastjes nog apart) defect zou zijn. Met de Fritzbox 7360 werkte alles weer als een zonnetje. Nieuwe uit de doos gehaald, afgerend, en klaar was alles na 28 uur. Ja, ik had vervolgens nog wel weer heel wat instellingen te doen, omdat dat nieuwe kastje nu eenmaal geleverd werd met veel meer mogelijkheden dan mij lief was. Om pakweg 5 uur die middag was de webs- en mailserver weer bereikbaar. De MacMini ging op volle stoom zijn achterstand inhalen.
Dus 28 uur offline geleefd – ok, de iPad hielp inderdaad een beetje. Hoe ging dat? Op dinsdagavond ging ik met een uitermate merkwaardig gevoel naar mijn bed, alsof mij uit mijn leven iets was ontnomen. Ik voelde me hopeloos leeg. Nee, ik lag niet badend in het zweet in bed, maar ik sliep die nacht toch behoorlijk onrsutig. Maar de meest opvallende gebeurtenis overkwam mij de volgende ochtend. Ik werd gebeld door een – voor mij nog onbekende – meneer die mij netjes meldde dat nieuwsmarkt.nl ‘eruit’ lag. Ik ging alles netjes uitleggen. Dus het hele verhaal van de KPN storing en het toeval van een mogelijke hardware storing binnen de muren van mijn kantoortje. Maar toch schakelde ik snel naar mijn ‘sales modus’, geleerd van mijn sales coach Angéla Tromer: ‘Maar nu ik u toch aan de lijn heb, mag ik u vragen waarnaar u zocht op nieuwsmarkt.nl?’ U raadt het al, het werd een leuk gesprek. De man had helemaal nooit op voorhand het idee gehad om mij te bellen, was slechts nieuwsgierig naar nieuwsmarkt.nl en daar zou het bij blijven. Maar ik scoorde wel een afspraak voor komende week en met een zeer interessante zakelijke insteek voor nieuwsmarkt.nl.
Toen de storing in de middag was opgelost zei ik tegen mijn vrouw: ‘Ik ga dat maandelijks maar een paar keer doen, even de site ‘nep-down’ zetten, met de vermelding van mijn telefoonnummer. Wie weet wat het oplevert’. Die nacht sliep ik stukken beter en pas vandaag op deze middag denk ik na over al hetgeen mijn offline leven gedurende 28 uur met mij gedaan heeft. Komende week ga ik die meneer nog eens vragen of hij überhaupt het plan zou hebben gehad om mij te bellen als de site gewoon online was geweest.
Leuk stuk, gelukkig is het opgelost. Ik zou me ook geen raad meer weten als ik niet online zou kunnen. Eerlijk gezegd wel verschrikkelijk natuurlijk.