Papier domineert customer media
Afgelopen donderdag vond de prijsuitreiking plaats van de GrandPrix CustomerMedia in ‘Undercurrent’ in Amsterdam Noord. Het programma werd gepresenteerd door Barbara Noordermeer van BNR Nieuwsradio. Print is in dit specifieke media segment de onovertroffen winnaar.
• Levendige paneldiscussie met Ron van der Jagt, Bram Alkema en Olivier Wegloop over voortbestaan ‘plat’ adverteren en de weg naar content marketing
• Keynote door Jon King, Managing Director van Story Worldwide
• Marjolein van der Kolk wint 1500 euro met haar scriptie ‘relatiemagazines: een gezaghebbende bron?’
• Volkswagen DAS opvallend met web- en iPad versie, maar verscheen niet in de nominaties bij business-to-consumer
• Labelmag wint Excellence Award
Het aantal digitale inzendingen neemt maar langzaam toe in de segmenten business-to-business, business-to-consumer en interne media. Slechts een handjevol websites en apps werden ingezonden naast de vele tientallen print uitingen. Wel is een toename in de crossmediale mix van media uitingen te ontdekken. Maar print blijft de belangrijkste motor om initiële aandacht te trekken. Onderlinge verwijzingen tussen de kanalen nemen toe, echter veelal in bescheiden omvang.
De inzet van social media kent nog geen ‘overall’ structuur en wordt veelal door ‘learning-by-doing’ ingezet. De term ‘webcare teams’ valt echter steeds vaker. Bij wat dieper doorgraven zijn het veelal taken die er ergens ‘bij’ gedaan worden. Twitter verraadt wat dat betreft de werkelijke inspanningen van de merkeigenaren. Vaak veel volgers, maar zelf volgen de merken weinig mensen en het aantal tweets in eerder beperkt dan overdadig. Merken die zich ‘dik’ presenteren op dit gebied vallen al heel gemakkelijk door de mand als je hun twitter gedrag beoordeelt. Ook het combineren van social media kanalen is eerder uitzondering dan regel.
Maar ondanks deze meegegeven ‘adviezen’ aan de grote merkeigenaren, blijft één feit hoog boven al dit ‘gedoe’ uitsteken: ‘Print is onze belangrijkste motor’. Een paar weken geleden zei ook professor Peter Kerkhof, hoogleraar customer media aan de Universiteit van Amsterdam, in zijn eerste jaar verbaasd te zijn geweest over de invloed van print. Bij zijn oratie gaf hij aan dat hij niet kon vermoeden dat hij zo intensief met het kanaal print te maken zou krijgen.
De winnaars hebben dus het gelijk – nog steeds – aan hun zijde en maken steeds mooiere producten, waarbinnen zowel leestijd als (in)directe bestedingen toenemen. In het segment waar ik zelf als juryvoorzitter mocht optreden – business to consumer – werd Triodos Bank de winnaar met het magazine ‘De Kleur van Geld’, maar daarnaast haalden zij ook de eerste prijs binnen in het segment ‘Lancering van het Jaar‘. En daarbij wil ik opmerken dat de juries van de afzonderlijke categorieën geen onderlinge contacten hebben gehad gedurende de afgelopen weken waarin een ruime 80 inzendingen moesten worden beoordeeld.
Voor het eerste werkten SMIN en Logeion samen in de ‘wedstrijd’ voor dit segment, waardoor de jurering een iets ander – beter beheersbaar – format kreeg.