Opinieweekbladen vooral zoekende
Dat was de algemene conclusie tijdens het debat ‘Bladen in Den Haag’ tijdens de Nationale Uitgeef Dag, georganiseerd door Mediafacts. De makers van Vrij Nederland, Elsevier, HP de Tijd en de Groene Amsterdammer kwamen op het gebied van crossmedia, social media en mobiel tot de conclusie dat de zoektocht naar de juiste balans in businessmodellen, journalistiek, lezers, adverteerders en kanalen nog steeds een zoektocht is.
• Websites opiniebladen dienen uiteenlopende doelen binnen crossmediale mix
• Interactie met doelgroepen vergt tijd, handigheid, commercieel denken en terugkoppeling naar de redactie
• Tablets: proberen een weg te zoeken in een veelvoud aan mogelijkheden, betaald of onbetaald in alle aspecten
• Opinieweekbladen innoveren wel degelijk, maar lang niet altijd is er meteen zicht op positieve resultaten
• Lees inhoudelijk verslag bij Mediafacts.nl, en bij Bladen in de Balie
Frits van Exter, René van Rijckevorsel, Teun Gautier en Frank Poorthuis hadden geen enkele moeite zich een uur zittende te houden op de nogal ongemakkelijk krukjes in één van de zalen van het Congresgebouw in Den Haag. Ik had het genoegen deze hoofdrolspelers te bevragen naar hun bewegingen op het gebied van crossmedia, social media en mobiel. In drie blokjes van elk 20 minuten, werden in samenwerking met het actieve publiek uiteenlopende visies gedeeld. Veelal duidelijke standpunten in hun zoektochten, soms twijfel, soms prikkelend zoekend naar onderlinge competitie. Maar bovenal interessant voor het publiek, welke aan het einde van een al lange dag toch tot op het laatste moment op het puntje van hun stoel bleven zitten.
Want uniek was dit panel zeker. Vaak krijg je het niet voor elkaar om vier concurrenten in één sessie hun meningen te laten delen. Dat was vooral te danken aan Theo Eijspaart, die in de afgelopen weken alle moeite heeft gedaan deze samenstelling voor deze editie van de Nationale Uitgeef Dag te realiseren.
foto (onder): Fons Klappe
foto (boven): Rogier Bos