Nog geen antwoord op vraag ‘print of app’ voor folder
Op de vraag ‘Apps voor folders en magazines: doen of niet doen’ kon gisteren bij de Customer Media Council geen sluitend antwoord worden gegeven. In mijn inleiding als dagvoorzitter gaf ik de deelnemers vooral de boodschap mee dat we leven in een ‘learning-by-doing’ periode en dat we kennis, kunde en ervaring zoveel mogelijk met elkaar moeten blijven delen. Over 2 jaar zullen we lachend terugdenken aan de apps van nu.
• Veel ‘folder apps’ ongehoord zwaar door toepassing traditionele workflows/dataformats
• Middag liet vooral huidige stand van zaken zien, in plaats van één eenduidig antwoord op de vraagstelling
Er is nog veel onduidelijkheid over typen apps, de wijze van gebruiken – ik zeg vaak bedienen – en de effecten ervan in een markt waar print nog altijd domineert. Natuurlijk kwam ook in Heemstede de discussie over het einde van print voorbij, terwijl elke deelnemer thuis de stapels folders wekelijks op de deurmat ziet vallen. Vraag het aan de marketeers van de grote brandowners en retailers en zij zullen met aantoonbare cijfers de effecten laten zien in verkoopresultaten wanneer print als push-medium de huiskamer heeft bereikt.
Toch ontwikkelen vele brandowners en retailers forse apps op vooral iPhone en iPad. Sommigen puur als lifestyle marketing tool, anderen als volledig geïntegreerde oplossing met een on-line winkel. Lars Sang Mo Boom liet een hele reeks apps zien die binnen ANWB de ledenloyaliteit hoog moet houden. ANWB maakt heel veel afzonderlijke apps, elk met specifieke doelen. Verreweg de meeste apps zijn succesvol, stonden vaak hoog in de AppStore en werden soms vele tienduizenden keren gedownload. Toch zegt ook ANWB al die kosten te willen terugverdienen en vragen zich af in hoeverre de verkoopkosten van bepaalde producten, zoals verzekeringen en reizen, via een folder/magazine app kunnen worden verminderd.
Len Clabbers van Nakko Services liet een duidelijke roadmap zien waarlangs apps ontwikkeld kunnen worden. Ook hij gaf aan dat vooral de klant nogal grillig is in haar of zijn ‘app-wensen’. De vraag naar wat die alles kunnende app kost ligt bij vrijwel elke aanvrager voor op de lippen.
Zijn bedrijf maakte onder andere de app ‘JA’, een aggregatie app voor vele folders van bekende retailers. Natuurlijk kwam meteen de vraag of er ook vanuit die folders on-line besteld kon worden. En dat bood de app slechts in beperkte mate. In de in-app browser werd de webwinkel geopend, maar een herkenning van een ‘uitgesneden’ product was er – nog – niet. Maar ‘JA’ is wel een voorbeeld van de ‘folder 2.0’, of moeten we al 3.0 zeggen?
Veel aandacht voor een reeks apps, welke via een iPad2 live via de beamer konden worden gedemonstreerd (met dank aan @layergloss). Daarbij gingen we vooral in op vele user interface aspecten. Het werd duidelijk dat ontwikkelaars hier nog in een beginsituatie verkeren en dat apps eerder bediend worden, dan dat content op een interactive wijze wordt geconsumeerd. Vele apps gaan zover in hun audiovisuele drukte, dat ze zelfs als hinderlijk bestempeld kunnen worden. In die zin verkeren we met huidige stapeletje apps voor folders en magazines nog echt in een 1.0 fase. Nee, print mag dan zijn groei voorbij zijn, voor dit segment zal ook de meeste vooruitstrevende marketeer nog steeds blijven kiezen voor een crossmediale aanpak, waarin de oude(re) media kanalen radio, TV, maar vooral ook print voorlopig nog een dominante rol zullen blijven vervullen.
Een inspirerende middag met vooral veel interactie, discussie, waaruit juist meer vragen dan antwoorden kwamen. Het was een goede aftrap om de deelnemers vooral te vertellen dat de middag bedoeld was als signaal om vooral de ontwikkelingen zelf goed te volgen en steeds weer opnieuw alle noodzakelijke parameters af te wegen alvorens een ingrijpende beslissing te nemen.
Mijn inleidende presentatie….