Het werd geen 5 maar 4s: wat is het marketingverschil?
Bij Apple hebben de marketeers naar alle waarschijnlijkheid lang met de nieuwe CEO Tim Cook om tafel gezeten om de lancering van de nieuwste iPhone het juiste ‘nummertje’ mee te geven in relatie tot de noviteiten die de populaire smartphone mee zou krijgen.
Daar waar de markt rekende op de iPhone5 werd het de iPhone4S. Apple deed dit al eerder met de overgang van de iPhone3G naar de 3GS, dus opzienbarend zou die keuze niet zijn geweest. Maar de verwachtingen rondom Apple zijn tegenwoordig zo hoog gespannen dat zelfs de koers van Apple op WallStreet – even – negatief werd beïnvloed doordat 4S nu eenmaal ’tegenviel’ ten opzichte van 5.
Vandaag kopten diverse kranten vrij negatief over de 4S, zonder dat de achterliggende inhoud nu doorspekt was van geldige argumenten. Zoiets als ‘alleen maar van binnen verbeteringen’ bevat te weinig nuances om een oordeel te kunnen geven over de werkelijke betekenis van de 4S. De schrijver van het stukje tekende wat juridisch rumoer rondom het merk Apple op in verhouding tot Android gedreven merken als HTC en Samsung. Ook wist hij nog te melden dat Tim Cook de rol van CEO van Jobs had overgenomen. En dat was het.
Het promofilmpje van de 4S draait vooral om Siri, een spraaktechnologie, welke Apple vorig jaar kocht. En natuurlijk draait de 4S onder iOS5. En dat zal vooral het grote merkbare verschil zijn in user interface beleving binnen de niet onaanzienlijk technische verbeteringen in de 4S, die – alhoewel niet zichtbaar – wel tot merkbare performance verbeteringen in de beleving zullen meebrengen.
Nee, het is dus nog wat te vroeg om slechts na een keynote nu al te oordelen of de 4S ‘lelijk tegenvalt’. Als nu de ‘gewone’ 4 nog te koop is, zelfs met een wat goedkopere variant (minder geheugen), dan is de keuze voor 4S zo gek nog niet. De marketeers zullen op basis van de huidige verkoopcijfers hebben vastgesteld dat het cijfer ‘4’ nog niet ‘uit’ is. En ze zullen een – zeer tijdelijke – daling van de koers van Apple daarbij gewoon voor lief hebben genomen. Bij Apple gebeurt niet zo gek veel volkomen onverwachts.
Ik zag dat voor de pers conferentie al de eerste sites met informatie over de iPhone 6 naar buiten kwamen niet wetende dat de 5 er niet eens zou komen. Ik vindt het wel leuk om te zien hoe mensen zonder enige vorm van verstand achter het merk aanlopen.
Ik denk wel dat er een moment zal komen dat het trucje van Apple niet meer zal werken. Kijk in vergelijking maar eens naar RIM met hun Blackberries, eerst niet aan te slepen, nou kompleet in mekaar gekelderd.
Je ziet in IOS 5 al dat Apple de concurrent begint te na-apen, iets waarvoor ze Samsung zijn aan het aanklagen.
Apple zal er voorlopig nog wel zijn, totdat de consument het trucje niet meer leuk vindt, maar dit zelfde kan voor iedere andere fabrikant ook gezegd worden.
@Otto: ja, garanties heeft natuurlijk geen enkele ontwikkelaar, fabrikant of distributeur. Maar Apple’s portfolio lijkt tegenwoordig voor de media wel bijna alleen een focus te hebben op mobiel. Maar Apple doet veel meer en heeft dus ook een flinke spreiding van kansen en bedreigingen. Ten aanzien van het namaken, denk ik persoonlijk dat velen vooral jaloers zijn op de user interface van Apple. De toestellen die nu verschijnen laten min of meer gelijke UI’s zien. dat er vervolgens ‘interne’ technologie wordt geïmiteerd, ook door Apple, moge duidelijk zijn. Maar het is en blijft in mijn beleving een onderling erg kinderachtige kast-en-muis-spel. De consument lacht hier alleen maar om. En ik kan me daarbij voorstellen dat het de merken schade berokkent, omdat de consument dit soort achterbuurt ruzies helemaal niet wil meebeleven.