Gemeenteraad aan de iPad? Kluwer weet er wel ‘raad’ mee
Een ‘masterclass’ van een middagje voor bijna 700 euro om als raadslid leren om te gaan met je eigen meegebrachte iPad. Zo probeert uitgever Kluwer raadsleden over te halen om met geld van de belastingbetaler om te gaan met het meest hanteerbare en eenvoudige apparaat ooit. Een onderschatting van het niveau van raadsleden en een overschatting van de kennis en kunde die je in één middag denkt te kunnen overdragen.
• Verwerking raadsstukken vaak gebaseerd op vergelijkingen en koppelingen met andere documenten
• Kosten ‘hobbymiddag’ zouden in ‘mijn’ gemeente Velsen (33 zetels) bijna 23.000 euro bedragen, dat kan echt anders…..
Nee, ik ben zeker niet tegen innovatieve producten en diensten die door uitgevers worden ontwikkeld om hun markt uit te breiden. Maar Kluwer heeft kennelijk onvoldoende inzicht in de wijze waarop raadsleden met hun stukken omgaan. Zeker als je naar het programma van die middag kijkt, dan zie je puur algemeenheden voorbijkomen, die slechts een introductie vormen op het algemene gebruik van het apparaatje. Leren omgaan met iTunes, leren te ‘syncen’, de AppStore verkennen, weten wat 3G en wifi betekenen tot en met zelfs de omgang met spelletjes en de TomTom navigatie. Na de pauze dan nog een uurtje over de informatie architectuur binnen de raad, de rol van de griffie, de afdeling ICT en mogelijke andere gebruikers. En weg is die 700 euro, nadat je met elkaar onder het genot van een borrel in Burgers’ Zoo de middag afrondt.
Nee, de iPad is niet op basis van dit middagje ineens de kostenbesparende vervanger van print binnen de gemeenteraad. Het kan – in bepaalde gevallen – een prima aanvullend hulpmiddel zijn, welke links en rechts best wat printwerk kan voorkomen. Maar vergelijken van stukken is voorlopig nog vrij lastig. Natuurlijk zijn er wat wat apps voor bedacht, ook wel wat apps voor het maken van aantekeningen, maar van een integrale oplossing is nog geen sprake. Wanneer je die suggestie, ruim een jaartje nadat de iPad is verschenen, wekt, dan denk je meer aan je eigen omzet, dan aan het gewenste effect bij je doelgroep.
Update: Kluwer reageerde snel aan de hand van de publicatie van bovenstaand artikel en gaf als verklaring dat de tekst wellicht iets te ‘generiek’ was, maar dat de vraag naar ‘in-company’ trainingen op het gebied van het gebruik van de iPad wel degelijk in een behoefte voorziet. In een prettig gesprek werden een aantal zaken verduidelijkt.