MailChimp ‘groepen’ en WordPress ‘categorieën’

Vrijwel alle plug-ins die je tegenkomt om je in te schrijven voor een nieuwsbrief via MailChimp bieden de mogelijkheid aan om je te abonneren op zogenaamde groepen binnen MailChimp. Groepen staan bijvoorbeeld voor interessegebieden. Binnen WordPress wordt gewerkt met zogenaamde categorieën. Een verbinding zou logisch zijn. Hoe werkt dat?

• Onderstaande techniek alleen voor ‘handmatige’ campagnes
Oplossing voor geautomatiseerde campagnes (RSS-to-email)

Eenvoudig is het op voorhand niet, maar de voordelen zijn enorm groot. Een abonnee kan zich binnen de WordPress omgeving indirect abonneren op groepen, die precies overeenkomen met de categoriën berichten in de WordPress omgeving. Op die manier hoeft niet steeds een nieuwe ‘campagne’ te worden gemaakt binnen MailChimp.

De campagne wordt eenmalig gemaakt op basis van RSS feeds, waarbij je kunt instellen op welke moment de ontvangers de nieuwsbrief gaan ontvangen. In de derde stap van het totale MailChimp proces voeg je de condities per groep/categorie toe om de connectie te maken. Voorbeeld (zoals deze in de layout van de nieuwsbrief komen te staan, moet dus voor meerdere groepen/categorieën herhaald worden)

*|INTERESTED:groepnaam:onderwerp|*
*|FEED:http://www.sitenaam.nl/blog/category/onderwerp/feed/ [$count=2, $content=full]|*
*|END:INTERESTED|*
Count=2 betekent: neem de laatste 2 actuele nieuwsonderwerpen uit deze categorie
Content=full betekent: toon de volledige inhoud
MailChimp biedt zelf de nodige documentatie op dit gebied, maar het is doorgaans een behoorlijk zoekplaatje om de juiste onderwerpen bij elkaar te zoeken.
– Het eerste artikel is vooral bedoeld om te werken met groepn in MailChimp en hoe je de groepen plaats in de zogenaamde INTERESTED merge-tag: http://kb.mailchimp.com/article/how-do-i-use-smart-merge-tags-with-groups/
– Het tweede artikel is vooral bedoeld om de RSS feed met zijn eigen parameters te integreren binnen de INTERESTED merge-tag:  http://kb.mailchimp.com/article/how-can-i-add-any-blog-post-to-a-regular-campaign

Via ‘popup preview’ helemaal onderin het opmaakscherm van de nieuwsbrief is het geheel te testen. Een pop-up scherm toont een eerste voorbeeld van een op maat gemaakt nieuwsbrief. Je kunt de verschillende versies voor de verschillende abonnees bekijken door onderin het pop-up scherm te scrollen door de verschillende e-mail adressen.
Het inschrijfformulier maak je zelf binnen MailChimp met stap 2 vanuit het DashBoard. Dus hiervoor gebruik je geen WordPress plug-in. Met de standaard ‘Tekst’ widget plaats je de code in de gewenste sidebar. Onder de gebruikelijke invulvelden voor voor- en achternaam en e-mail adres, vind je dus de MailChimp groepen, die precies overeenkomen met de WordPress categorieën.
Op deze manier is dus een volledig geautomatiseerde RSS nieuwsbrief te maken op basis van gewenste typen nieuws voor elke abonnee.