QR code vooral leuk
Persoonlijk vind ik de hype rondom QR wat overdreven. Natuurlijk begrijp ik echt wel de toegevoegde waarde wanneer een makelaar een QR code bij een advertenties plaats en die dan resulteert in een filmpje op je smartphone. Maar de koop en verkoop van een huis verandert er nauwelijks door. Zeker de prijs niet.
• Ja leuk, met z’n allen in een restaurant via de QR codes het menu lezen
• Welke rol spelen RFID en NFC binnen deze ontwikkelingen?
• QR code biedt grafische branche geringe meerwaarde
• Aanmaak QR code kinderspel
• Artikel werd februari 2012 geplaats bij nujij.nl
Natuurlijk zijn er talloze toepassingen voor deze ‘print-to-web‘ technologie. Dat zei ik afgelopen maandag tegen Berrit de Lange van Persbureau GPD. Zij maakte een optekening in een aantal regionale dagbladen, middels heel wat gesprekken met vooral marketeers, ja zelfs mensen die QR marketeer op hun visitekaartje hadden staan. Zij belde mij om een tegengeluid te horen, althans dat kon ik uit haar vragen optekenen. Ik gaf aan al helemaal geen specialist te zijn op QR gebied. Ik zie het dan vooral ook als een leuk stukje vermakelijke techniek met talloze toepassingen.
In principe doet een QR code via een smartphone niet veel meer dan een doorlink mogelijk maken naar achterliggende content. Natuurlijk is een doorlink naar een website een voor de hand liggende keuze. Maar bedenkers van dit fraais moeten dan wel zorgen voor een goed toegankelijke site op een smartphone. Wanneer je via een QR code met je smartphone wilt winkelen, dan zijn vooral de achterliggende gereedschappen bepalend voor het succes. En ja, natuurlijk is het makkelijk om niets te hoeven intypen om een website te bezoeken, een filmpje te bekijken of een e-winkel te bezoeken.
Ook kan ik me professionele toepassingen in bijvoorbeeld de gezondheidszorg voorstellen. De status van een patiënt zou met een QR code aan bed uitgelezen kunnen worden met een tablet. Maar ook hier weer extra zorg voor de privacy, want niemand zou wensen dat elke willekeurige bezoeker in een ziekenhuis het dossier van een patiënt zou kunnen uitlezen.
Maar in een restaurant middels een QR code op je smartphone de achtergronden bij een menukaart gaan lezen, gaat mij wat te ver. Hinderlijk ongezellig lijkt me dat. Aan tafel met wat familie en vrienden, eindelijk een rustig etentje en dan met z’n allen de menukaart op je smartphone bestuderen? Nee, ik ben gek op al mijn mobiele spulletjes, maar de QR code daagt mij echt niet elke keer uit ‘wat te gaan doen’.
In die zin denk ik dat de inmiddels al enige jaren oude QR code niet zal zorgen voor baanbrekende doorbraken. Het is daarentegen wel opvallend dat ze nu pas massaal opduiken. De grootte van de smartphone markt is de motor voor deze toename. Nu nog moeten gebruikers van smartphones een ‘appje’ downloaden. Maar inmiddels zijn veel toestellen er al standaard mee uitgerust. Mara het is nog aan de gebruiker om de app te starten. Het ‘scannen’ moet ook nog redelijk nauwkeurig gebeuren. De ontwikkeling van dat stukje techniek kan nog wel wat innovatie gebruiken, waardoor elke smartphone vooral nog makkelijker zonder gebruik van een specifieke app, QR code overal kan oppikken en de achterliggende content – ook voor later gebruik – kan archiveren.
Met dank aan Bram ter Beek van het KVGO, die mij via de reacties op dit filmpje attendeerde
Prima verhaal. Ook ik vind het een leuk stuk techniek, maar zie maar weinig mensen op straat echt de moeite nemen de QR code te scannen etc. Technisch leuk, maar niet het ‘ei van Columbus’.
Bepalend voor succesvol gebruik van de QR code is de kwaliteit van de smartphone en de creativiteit van de marketeer die het inzet.
Mijn smartfoon is nauwelijks instaat om een QR te scannen, waardoor advertenties die naar de contant achter die QR ligt verwijzen door mij niet gezien worden. Gelukkig heb ik ook nog een Ipad2 die tot nu toe elke QR die ik tegenkwam keurig scande en mij de achterliggende content liet zien. Ik moet zeggen dat dat dan vervolgens nog wel eens tegenvalt. ‘Gewoon’ op de website van bedrijf X of Y komen via die code is wel erg summier.
Ik denk dat QR voor een marketeer – of beter voor een ondernemer – een toegevoegde waarde kan hebben als er na het scannen er direct een actie ontstaat. Een e-mail adres doorgeven zodat je direct een kortingsbon van de plaatselijk slager of bakker ontvangt. De bakker of slager heeft vervolgens de mogelijk – binnen de wettelijke normen – de respondent op de hoogte te houden van aanbiedingen en ontwikkelingen in zijn of haar winkel. Ik geef hier detailhandel als voorbeeld, maar elke marketeer kan iets leuks bedenken voor welke onderneming dan ook.
Het succes van de QR code hangt dus sterk af van de kwaliteit van de beschikbare smartphone en de wijze waarop de code wordt ingezet. Het is een marketinginstrument zoals er zoveel zijn en het is net als met de andere marketinginstrumenten zaak om goed na te denken over de toepasbaarheid. Ik zou het vooralsnog niet afdoen als ‘vooral leuk’.
Waar twitter, linkedin en facebook extra netwerkmogelijkheden biedt, biedt QR een extra mogelijk een doelgroep te benaderen.
@Gerrit, dank voor je uitgebreide reactie en vooral je eigen gebruikservaringen. Vraagje: vind je het met een iPad prettig werken om QR codes te scannen?
Het gebruik van qr codes is geen doel opzich! Iemand die een dergelijke code niet wilt scannen hoeft het vooral niet te doen. Vergeet niet dat onze volgende generatie (y-generatie) en daaropvolgende opgroeid met de smartphone.
Qr codes zijn een geweldig instrument om cross mediaal te communiceren en in krantenadvertenties is nog te meten ook hoeveel keer een code gescand is. Peter schetst in zijn blog, wellicht terecht, dat hij tijdens het uiteten gaan, liever knoflook proeft en ruikt. Is dit niet een stukje van zijn beleving? Hoe mooi is het om via een qrcode extra informatie over knoflook te verschaffen. Nogmaals scannen hoeft niet.
In mijn horecazaak gebruik ik wel qr-codes. Ik kan veel meer informatie kwijt over gerechten, ik deel recepten, ik doe aan voorlichting over alcohol via een qr-code, ik werk met een loyaliteitskaart, gebaseerd op qr-codes. Dit houdt in dat onze gasten niet nog een creditcard in hun wallet hebben, maar een eigen qr-code op hun smartphone, die ze toch altijd bij zich hebben.
Qr-codes zijn een verschrikkelijk goed middel mits goed toegepast. Ik sluit me aan bij de voorgaande reacties. Als men qr-codes gebruikt, zal de achterliggende pagina ook op een smartphone goed te lezen moeten zijn.
@Remco: leuk voorbeeld, vooral omdat het dat ‘horeca’ voorbeeld is, waarbij ik me weinig kon voorstellen. Maar ik vind het wel innovatief denken. Vele jaren geleden deed de Society shop iets met BlueTooth om klanten binnen te krijgen in de nabijheid van één van hun winkels. Was toen qua technologie wat prematuur, maar wel ook al een leuk voorbeeld om met een mobiel iets meer te doen dan alleen maar bellen. Ik denk overigens dat naast QR, ook RFID en NFC in populariteit gaan winnen, zeker als deze technieken standaard in smartphones worden ingebouwd.
Ik zou zeggen, kom een keer langs bij Loeca | eten en drinken. Laat ik je wat dingen zien.
Overigens hebben we ook eens per maand/6 weken een social media lunch, waarbij oa Henk Brandjes (Zebra) en meer mensen aanschuiven om met elkaar van gedachten te wisselen en te delen met elkaar op gebied van social media en praktijk.
@Remco: ah, leuk, jij bent dus van Loeca in Velsen! Lekker in de buurt, ik kom zeker een keertje langs voor die beleving! Groetjes, Peter.
@Peter, ik vind de ipad een beetje te groot om mee te scannen. De camera zit in een van de hoeken en je bent geneigd om het midden van het tablet (of is het in dit geval ‘de’ tablet?) op de QR te richten. Je bent dus even aan het zoeken, maar zodra het ding de code herkent, dan is het ook meteen raak.
Mijn smartphone is een HTC Touch2 en de camera die daar in zit mag die naam eigenlijk niet dragen. Het ging er mij om aan te geven dat een goede camera in een smartphone mede van cruciaal belang is om de QR tot een succes te maken.
Leuk stuk. QR Codes zijn idd geen middel op zich. Al lijkt dat vaak wel. “Oh cool we doen een QR Code” en ondertussen verwijst die code naar een pagina die niet goed leesbaar is op een mobiel, speciaal aansluit op de context van de code of verwijst naar een pagina met Flash (de iPhone gebruiker komt in een doodlopende steeg).
Statistieken/onderzoek toont keer op keer aan dat gebruikers wel bereid zijn om codes te scannen (en de software is tegenwoordig prima in staat om ook kleine codes goed te lezen) maar dat dat in de praktijk nog te weinig wordt gedaan. Waarom niet? Ik denk omdat de context van de code en de ‘what’s in it for me’ reden om een code te scannen onvoldoende wordt weergegeven. Dus een QR Code als doel op zich.
@remco je zou eens moeten kijken naar designer QR Codes. Maak een code met daarin een tekening van knoflook 🙂
Overigens is de geplaatste QR code een typisch voorbeeld van hoe het niet moet. Verwijst naar een pagina die ik na veel inzoomen een beetje kan lezen.
Sorry, iets te snel op ‘reactie plaatsen’ geklikt. Er zijn nog 2 leuke voorbeelden van QR Codes: Pingtags (QR code die verwijst naar je Linkedin profiel) en Likify waarmee je via QR codes een Facebook ‘like’ kan geven.
QR, NFC maakt niet uit. Maar kijk es op de video op de volgende pagina: echt heel bijzonder
http://rogenica.com/2011/06/een-serieuze-business-case-voor-qr-codes-detongenlos/
Hoe het ook kan: http://loecaetenendrinken.blogspot.com/
beste forum-leden: Prima zo’n discussie over QR Codes, maar ieder zo zijn vak. Wie denkt dat QR Codes weinig impact hebben, net als mobiel internet, slaat het digitale plankje mis! Ik ben overtuigd dat QR Codes een “gouden sleutel” zijn tot heel veel informatie, communicatie en kennis. Uiteraard is met elk “nieuw medium” gewenning en acceptatie een punt. M.I. is de QR Code technologie een mainstream met heel veel meerwaarde. Nieuwsgierig? : http://www.qtag.nl
@Bram: dank voor het filmpje, heb het in het artikel gezet. Mooi voorbeeld.
graag gedaan, filmpje laat zien waarom print2web een succes kan worden: maakt transacties mogelijk….
Hier kan ik me wel in vinden. Zolang de achterliggende content goed werkt en goed te bedienen is met een smartphone, denk ik dat er zeker potentie zit in een zakelijke toepassing van QR codes.
Ha Peter,
Het gebruik van een QR code kan ook erg nuttig gebruikt worden door adverteerders. Vorige week werd er een app aanbevolen in een magazine, waarbij ook een QR code stond. Na het scannen via mijn IPad, werd gelijk de AppStore geopend, zodat ik de app kon downloaden.
Erg handig, het scheelde mij weer het opzoeken en ik kon het ook niet vergeten.
Verder gebruik ik een QR code voor mijn contactgegevens, dit zouden meer mensen moeten doen. Dit scheelt een hoop invoer werk in mijn telefoon.
Ik verwacht nog wel meer toepassingen van de QR code, die erg nuttig kunnen zijn.
Lees ook het onlangs verschenen artikel bij Marketing Tribune:
http://www.marketingtribune.nl/nieuws/de-zin-en-onzin-van-de-qr-code/
Ben nu bezig met het uitwerken van een speurtocht (partijtje oudste dochter, 12 jr) door Haarlem. Met oa QR-codes scannen van Teijlers, winkels, restaurants en vragen over de info van de pagina waar je op komt. 😉 Verder krijg ik weinig vragen van mijn opdrachtgevers voor gebruik en gebruik het zelf ook niet veel.
Overigens heb ik wel bij Loeca / Remco een recept èn achtergrond-info gescand.
@Edith: dank voor je reactie. Het bevestigt een beetje de lijn van het verhaal en een aantal andere reacties. Het artikel staat al maanden nummer 1 als best gelezen artikel, elke dag weer. het verbaast me enorm. Dus het leeft kennelijk toch meer dan ik zelf dacht…..