Mediaparkjaarcongres 2011: bezuinigingen, second screen, connected TV
Bovenstaande drie termen vormden de rode draad van een dit jaar binnen een mischien iets minder crossmediaal gericht congres in de Hilversumse omroepstad. Een afwisselend programma, met leuke stukjes entertainment. Verrassend was de lezing van Kevin Slavin, die vooral stilstond bij de parasociale relaties tussen aanbod van content en de consument.
• Mediaparkjaarcongres 2011: leanback consumeren van relevante- en amusante content
• Krijgt consument uiteindelijk volledige controle over eigen media consumptie keuze en gedrag?
• Term crossmedia al paar jaar niet meer sexy, we doen het gewoon, is dus niet meer dan dat…..
• Lees ook ‘RTL weet hoe het moet‘ en ‘2011: het jaar van het tweede scherm‘ door Micky Devente van Dutch Cowgirls
• Samenvattende filmpjes te zien op de website van #MPJC
Maar eerst aandacht voor de bezuinigingen. Minister Bijsterveld, die het kennelijk niet de moeite vond om zelf te komen – had een statische en zeer saai voorgelezen videoboodschap, waarin ze haar nogal ouderwetse visie op de publieke omroepen ontvouwde. Niet bepaald een ‘keynote’ om vrolijk van te worden aan het begin van de dag. Bezuinigen kan, maar een echt ouderwetse visie kan echt niet. Kennelijk heeft ze behoorlijk oude ambtenaren op de topposities zitten die haar op mediagebied adviseren. Een voorbeeld van dat oude denken zit in de wijze waarop omroepen hun content aan het publiek aanbieden. Bijsterveld vindt dat de omroepen weg moeten blijven het web. ‘Draadjesgedoe’ vind ik dat.
Natuurlijk werd er die dag veel meer gepraat over de toekomst van televisie. Vooral CEO Bert Habets zette op kalme en overduidelijke wijze zijn visie vanuit RTL neer. Ook het interview met Henk Hagoort, voorzitter van de Raad van Bestuur van de Publieke Omroep bood de nodige duidelijkheid omtrent de wijze waarop met publiek geld wordt omgegaan. Later die dag werd nog eens gezegd hoe bijzonder ons land is in de balans tussen publieke- en commerciële omroepen. De komst van Sanoma in dit speelveld binnen SBS en Talpa, maakt daadwerkelijk het crossmediale plaatje vanuit die wereld compleet.
Links en rechts vlogen ook wat getallen en statistieken heen en weer over het gebruik van zogenaamde ‘second screens’. Lara Ankersmit van de NOS (voorheen TMG) liet al wat schermpjes zien van de wijze waarop de NOS verslag gaat doen van de Tour de France met de iPad als second screen. In ons land wellicht nog wat te vroeg om met bijna 550.000 iPads en een handjevol Androis tablets al conclusies te trekken. Maar de trend om met second screens ‘iets’ te gaan doen richting ‘connected TV’ staat duidelijk vast. Dat laatste bestaat al een paar jaar, maar van een echte doorbraak is nog geen sprake. TV schermen versus computerschermen en nu dus ook tablets, hebben elk zo hun eigen gebruiksdoelen. Een twitterclient op een TV scherm zal op voorhand geen succes zijn. Een totale ‘belevings integratie’ van een programma op TV samen met social media heeft meer kans van slagen.
‘We blijven gewoon zappen van 1 tot 9’, werd als tegenhanger van al die ontwikkelingen toch vanuit meerdere monden het publiek voorgehouden. Het zogenaamde multitasken tijdens TV kijken wordt overigens door hersendeskundigen bestreden. Mensen kunnen niet multitasken, maar tegenwoordig steeds sneller schakelen tussen allerlei impulsen die op hen afkomen. Vrouwen kunnen dat overigens sneller dan mannen.
Ja en dan verder nog wat ‘gedoe’ over de draadjes waarlangs content wordt verzonden, koper, kabel of glasvezel. Ik vind het best. De rolverdeling op die draadjes is ook nog steeds onderwerp van gesprek, maar volgens mij achterhaald. Leuk was nog een demo van een enorme ‘beamer’, die een haarscherp 4K beeld neerzette. Duurde allemaal wel iets te lang, maar overuigend was het. In uw huiskamer? Wachten tot 2015. Over 3D was men heel wat minder verwachtingsvol in vergelijking tot vorig jaar.
Aan het einde van de middag was het Dick Molman die een optekening maakte van een rijtje mogelijkheden die zouden kunnen gaan ontstaan op het moment dat de overname van SBS door Sanoma en Talpa een feit is. Doordat dat feit er nu nog niet was, was het verhaal van Molman vooral een herhaling van alle betrekkelijk oppervlakkige feiten die we de afgelopen maanden al via diverse andere media hebben kunnen vernemen.
Het verhaal van Roeland Stekelenbureg en het panelgesprek onder leiding van Monique van Dusseldorp moest ik vanwege een vervolgafspraak missen. Op twitter heb ik er niet veel meer over vernomen. Dus een slotverslag van die dag moet ik u schuldig blijven.
Mijn belevingen waren positief, had hier en daar wat meer diepgang verwacht. Kevin Slavin was voor mij de verrassing van de dag, hij gaf uitleg over psychologische aspecten bij het consumeren van audiovisuele content die ik nog niet kende. Met dat stukje nieuwe kennis ging ik tevreden naar mijn volgende afspraak.
Promo Mediaparkjaarcongres 2011