Niets zeggende woorden over KVGO 2010 en verder…..
Natuurlijk ben ik kritisch, dat bent u van mij gewend en dat verwacht u ook. Na twee inspirerende bijeenkomsten over de toekomst van de grafische branche bij GEA in Weesp, kwam ik vandaag het ‘filmpje’ tegen van KVGO voorziter Cees Verweij met een analyse over de branche en de rol van het KVGO in 2010 en verder. Ik zou zeggen: ‘Niet meer doen’. Het versterkt het negatieve imago welke al zover buiten de grenzen van de branche zelf leeft.
• Beter om een lans te breken aangaande ‘print 2.0’ marketing met alle mogelijke toepassingen die de klant tevredenheid doen versterken
• Verhaal veel te veel naar binnen gericht, nauwelijks woorden over de buitenwereld
• Geen enkel positief signaal over bereikte technologische innovaties ten dienste van de klant
De iPad een nieuwe concurrent noemen werkt op de lachspieren van iedereen die wel begrijpt welke nieuwe rol(len) dit soort technologie kan spelen in de consumptie van content en het omgaan met diverse al dan niet lineaire crossmediale informatie- en entertainment bronnen. Concurrentie met papier? Op vele fronten kan de kennis van vormgeving, layout en opmaak juist heel goed vanuit de grafische branche worden ingezet. Dus concurrentie? Nee, juist aanvullende mogelijkheden. Maar ja, als je blijft vasthouden aan de inmiddels zeer ‘enge definities’ van het bedrukken van papier, dan heb je natuurlijk geen keuze. Jammer dat dit filmpje dat in 2011 zo duidelijk maakt. Oordeel zelf.
Het filmpje heeft mijns inziens een hoog peptalk gehalte. En Ik ben het 200% eens met je opmerkingen wat betreft de nieuwe concurent. Tablets en smartphones is een markt die nog redelijk in zijn kinderschoenen staat, maar schreeuwt om serieuze content providers.
Hier liggen denk ik dan ook genoeg kansen voor de gehele grafische en marketing sector.