Nationale dag van de brievenbusreclame

Mocht u het vermoeden hebben dat brievenbusreclame zeer binnenkort een eenzame dood sterft, dan vergist u zich behoorlijk. Vandaag komen brandowners en retailers in Haarlem bijeen om met elkaar van gedachte te wisselen over al hetgeen door uw brievenbus komt, gewenst of ongewenst.

Organisator Customer Media Council uit Heemstede heeft een inspirerend programma opgezet onder leiding van Frederique de Jong van BNR Nieuwsradio Mediazaken en Barbera Wolfensberger,  CEO van FHV BBDO. Tijdens het congres wordt de van mijn hand verschenen publicatie ‘Bridging Print & Digital’ uitgereikt en zal in de komende week onder vele media professionals worden verspreid. Dank aan met name Herbert Haaij, waarmee ik in vele inspirerende gesprekken het speelveld van brievenbusreclame in relatie tot moderne media ontwikkelingen in kaart heb mogen brengen.

Ondanks al die ontwikkelingen vallen wekelijks vele stapels printproducten met reclame op uw deurmat. En met effect. Praat maar eens met de marketing managers van de grotere brandowners en retailers. Ze hebben de omzetcijfers in handen, waarmee ze u kunnen aantonen, dat specifieke producten ‘double digit’ groeicijfers laten zien door promotie in print.

Nee, dat wil niet zeggen dat deze cijfers door middel van print eeuwigdurend zijn, nieuwe media ontwikkelen vragen ook van brandowners en retailers nieuwe inzichten, waarbij deze groepen zich meer en meer richting ‘uitgevers nieuwe stijl’ gaan begeven. Dus commerciële boodschappen met een redactionele opzet. Ik voorspel dat ‘platte’ reclame en advertenties hun langste tijd hebben gehad. De komst van social media en mobiel verandert het speelveld onomkeerbaar. Misschien niet vandaag of morgen, maar ik hoop vanmiddag tijdens mijn ‘Panamalezing 2011’ op zijn minst alle aanwezigen tot inspirerende gedachten te kunnen bewegen.

1 reactie

  1. Hans Bakker op 27 november 2011 om 14:06

    Folders 3.M
    Dat de huis aan huis folder nog altijd een uitstekende traffic builder is hoef ik bijna geen retailer uit te leggen Net zo min als dat het oriëntatie van de consument aan het verschuiven is naar andere lees digitale media. Experimenten met digitale folders zijn dan ook al niet meer nieuw maar zeker interessant. De digitale folder is op veel adverteerders sites een van de meest bekeken onderdelen wat laat zien dat consumenten ook digitaal vasthouden aan herkenbaarheid. De enkele maanden geleden gelanceerde folder site Folders.nl biedt consumenten maatwerk in aanbiedingen, folders van winkels bij jou in de buurt en is nu ook life met een app op de Iphone (volgende maand volgt de Android versie) . Ruim 50.000 downloads in de eerste weken zijn veel belovend. Ik ben benieuwd of dit de folder nieuw bereik biedt (sticker adressen, jongeren). Downloads is een, maar blijvend consumenten gebruik is de echte lakmoesproef. Ben benieuwd naar de cijfers.