Push notifications houden aandacht voor apps vast
Er is nog weinig bekend over de acceptatie van push notifications vanuit apps, die breaking news leveren. Deze berichtjes kunnen naar wens worden ingeschakeld door de gebruiker, soms voorzien van een filter op basis van een selectie van type berichten. Traditionele uitgevers maken nauwelijks gebruik van dit mechanisme, ‘on-line only’ uitgevers doen het juist wel.
• Reageer: bij welke apps heb jij push notifications ingeschakeld?
Het is nog onbekend in hoeverre de consument dit soort berichtjes de gehele dag door wil ontvangen. De meeste apps hebben beperkte instellingen. Slechts een enkele app heeft de mogelijkheid de notifications uit te schakelen vanaf een bepaalde tijd in de avond tot een tijdstip in de ochtend. Ik heb nog geen apps gezien waarbij het aantal notifications per etmaal is in te stellen of prioriteiten kunnen worden gesteld aan de hand van het type berichten. Alleen bij nu.nl op de iPhone (niet op de iPad) zijn notifications in te stellen aan de hand van te kiezen tags.
Zeker is wel dat een notification de aandacht voor een app weer even versterkt. De apps van traditionele uitgevers bezitten dit mechanisme nauwelijks. Dat wordt veroorzaakt doordat de content als geheel binnen een reader wordt aangeboden. De reader zou hooguit een bericht kunnen sturen zodra een nieuwe uitgave in de reader/store is verschenen. Maar zelfs dat heb ik tot nu toe bij geen enkele uitgever gezien.
‘On-line only’ uitgevers gebruiken notifications wel om aandacht te blijven vestigen op de content vanuit hun apps. Dat komt doordat ze in tegenstelling tot traditionele uitgevers hun content 24/7 brengen, dus niet als geheel, maar afzonderlijke berichten vanuit een content management systeem.
Ik hoor vaak dat mensen beweren absoluut geen behoefte te hebben aan een hele dag vol met notifications. Dat geluid weerhoudt wellicht onderzoekers dat werkelijk te onderzoeken. In mijn speurtochten heb ik nog nergens baanbrekende conclusies gevonden rondom het verschijnsel notifications. Misschien is het daarvoor nog wat te vroeg.
In hoeverre mag een bedrijf commerciële push berichten sturen? Bijv het nieuwe weekmenu van hoogvliet oid. Of attenderen op een bepaalde functionaliteit in de app, mag dat?
Push notifications zijn ‘opt-in’ berichten, met andere woorden, je hebt zelf toestemming gegeven. ‘Opt-out’ is net zo eenvoudig om de berichtenservice weer uit te schakelen.