Marketingfacts over ‘het nieuwe bloggen’
Gisteren vond een inspirenende ontmoeting plaats van de vele Marketingfacts bloggers bij Seats2Meet in Utrecht. Dat bloggen niet dood is, bewezen de aanwezige bloggers, die in hart en nieren op regelmatige basis stukken schrijven het het populair(st)e on-line marketing platform in ons land.
• Marketingfacts groeit uit tot 3.0 platform met vele aanvullende activiteiten
• Ik ga weer nadenken of ik toch weer ga schrijven voor Marketingfacts
Marco Derksen, oprichter van Marketingfacts, liet in vogelvlucht de ontwikkelingen zien van het media landschap rondom on-line marketing. Zijn doel dit onderwerp op het web naar de zovele doelgroepen te communiceren heeft inmiddels geresulteerd in een platform met een enorme verscheidenheid aan onderwerpen. Onder leiding van Mathhijs van den Broek wordt dagelijks richting gegeven aan de redactionele formule, alhoewel veel van die richting direct of indirect bepaald wordt door de bloggers zelf.
Ronald van den Hoff was de verrassing op deze bijeenkomst. Het brein achter Seats2Meet is het evenbeeld van 2.0/3.0 bewegingen in het dagelijks onconventioneel zaken doen. Wie Seats2Meet kent, weet onmiddellijk wat daarmee bedoeld wordt. Hij opende de ogen van het veranderende ondernemerslandschap, de rol van de overheid en de invloed van al die bewegingen op communicatie tussen mensen. Een ongewoon verhaal, een voorbeeld met vele denk ankers.
Bram Fasseur en Menno Urbanus presenteerden de huidige ontwikkelingen binnen Marketingfacts. Facts met name over het onlangs verrichte onderzoek onder bloggers. Interessant was de dialoog met de zaal. Bloggers discussieerden over het al dan niet blogposts eerst aan elkaar voor te leggen alvorens ze te plaatsen, de wijze waarop reacties door lezers worden gegeven en de technisch nogal complexe werkwijze van het blogplatform Expression Engine.
Het programma liep spontaan uit, waardoor in de laatste sessie niet alle door Matthijs opgestelde prikkelende stellingen kondon worden behandeld. Ik had zelf het genoegen mee te mogen doen of de stelling rondom de iPad: ‘De iPad is NIET de heilige graal voor de publishing industrie, krantenmakers en bladenmakers. Apple snoept marge: ze moeten écht iets beters verzinnen.’ De andere debaters rondom dit onderwerp waren Erik van der Zijden, Ronald ter Voert en Ralph Bom. De tweede discussie ging over Twitter, waar twee stellingen werden bediscussieerd, waarvan deze de meeste aandacht kreeg: ‘Twittermaakt ons tot zombies die F5’end en retweetend zichzelf de verslavingskliniek voor socialmedia addicts inhelpen. De Retweetsocietyis geboren; we kunnen nu nog terug.’
Een leuke middag die om herhaling vraagt, je ziet de namen van de verschillende bloggers vaak bij Marketingfacts passeren, maar nu iemand echt spreken is zoveel leuker. Ja, het is 1.0, maar het blijkt nog steeds te werken, Seats2Meet zat stampend vol en niet alleen tijdens de lunch, maar gedurende de hele middag. Dat zal vandaag niet anders zijn.
Bekijk de foto’s gemaakt door Marco Derksen.