The Daily – strak, netjes, maar geen voorbeeld van het ‘nieuwe lezen’
Vandaag via mijn US iTunes account ‘The Daily‘ app van Rupert Murdoch en Steve Jobs gedownload. Ja, we kennen het woord ‘verwachtingsmanagement’. En Rupert en Steve ook. ‘Maak het spannend’, moeten ze gedacht hebben, toen ze nog even wat extra dagen gespeelde ‘vertraging’ hadden ingebouwd. Dan kan het alleen maar tegenvallen.
• Het sharen is leuk, niet nieuw en liep de eerste keer vast, tja en een spelletje Sudoku, pffff….. (maar er zal ‘markt’ voor zijn)
• Bekijk ook het videoverslag van Henk van Ess bij De Nieuwe Reporter
Nee, slecht is het allemaal niet, maar het is vooral niet innovatief. Het lijkt, terwijl ze dat juist niet leken te willen, teveel op een gewone krant. Nagemaakt vanuit print zou te kinderachtig zijn, filmpjes en mooie slideshows maken wel degelijk een goede indruk van hetgeen wordt geboden. Maar de gehele content consumptie is oubollig te noemen. Vanuit het hoofdmenu heb je dus de gebruikelijke ‘balk’ met de verschillende hoofdcategoriën (news, gossip, opinion, arts&life, apps&games en sports. Er is dan wel een ‘knopje’ breaking news notifications, maar ik kan verder niets kiezen. Natuurlijk wil ik ‘verrast’ worden, maar ik hoef niet alles. Dat is nieuw lezen: ‘Als consument zelf bepalen wat je wilt en in welke volgorde.’
Twee weken lang mag ik dit fenomeen proberen en zal dat dan ook doen. Ik zal op zoek gaan naar unieke vormen van ’tablet only journalistiek’. Ik zal op zoek gaan naar advertenties met contextuele inhoud (hahaha) en ik zal zeker gaan ervaren wanneer ik door wat verrast wordt. Stay tuned……