Leads verkrijgen op het web
In de afgelopen weekendoverpeinzing kwam Wiebe de Jager met de vraag hoe je effectief leads kan binnenhalen vanuit een webomgeving. Na publicatie van de blogpost ging de discussie op Twitter nog even door. Resultaat was een aardig artikel, welke Wiebe mij opstuurde. Een samenvatting.
Het artikel begin met de stelling dat meer mensen een contactformulier willen invullen nadat ze iets gekregen hebben in plaats van daarvoor. Onderzoek heeft uitgewezen dat nog geen 10% een formulier vooraf blijkt te willen invullen, om toegang te krijgen tot waardevolle content, zelfs als deze gratis is. Bijna 50% blijkt dat juist wel te willen doen, bij anonieme ontvangst van de content vooraf. Uiteraard speelt de wijze waarop het formulier de vragen stelt ook een rol. Vragen als ‘Met welke content kunnen wij u nog meer van dienst zijn’, doen het beter dan het standaard rijtje ‘naam, e-mail, bedrijf’ etc. Het is voor de hand liggend, maar wordt weinig toegepast. Ik ga het ook veranderen…..
Ook blijkt een formulier uit twee opeenvolgende setjes vragen het goed te doen. Als de eerste reeks vragen eenmaal zijn ingevuld blijkt 40% het tweede setje te willen invullen.
Een opmerking die in het artikel werd gemaakt was het feit dat je bij het genereren van leads mensen moet helpen om hun weg te vinden binnen de door jou aangeboden content, in plaats van ze in de weg te zitten: ‘Verkoop aan de bezoeker hetgeen waar zij naar op zoek zijn….’ Is natuurlijk makkelijk gezegd, maar het is een houding die je in je gehele website zou moeten laten doorklinken. Geef de bezoeker de controle over hetgeen hij wil doen. Ik denk persoonlijk dat je wel de juist balans moet weten te vinden in het stelen van vragen versus het aanbieden van relevante content.
In het artikel wordt gesproken over aandacht voor het aankoopproces van de klant versus de aandacht voor het verkoopproces van de aanbieder.