eReading event toevallig groots succes
Organisator Pieter Hermans, directeur van uitgever Jakajima, kon zich het succes van de eerste editie van het e-reading event van vorig jaar nauwelijks voorstellen. Zelf zegt hij dat het een toevallige samenloop was van een aantal juiste dingen op het juiste moment. Dit jaar de tweede editie.
• iets teveel hashtags: #ereadingevent, #tabletevent of #smartphoneevent
• bekijk de foto impressie van vorig jaar
Toch zal de tweede editie een geheel ander licht werpen op de ontwikkelingen. Vorig jaar rondom dezelfde periode in maart was de iPad nog en relatief onbekend apparaat en waren de ogen nog vooral gericht op de oorspronkelijke eReaders.
In het inleidende verhaal op de website houdt de organisatie een slag om de arm en noemt in één adem alle termen, zoals e-Ink, tablets, iPads, smartphones en netbooks, om de verbreding van niet alleen het speelveld, maar ook het event, te verduidelijken.
Toch omvat het zogenaamde ‘Awards‘ lijstje nogal wat ‘oudere’ eReaders. Anderzijds mag dat ook wel logisch genoemd worden. Naast de iPad, zijn andere tablets nog nauwelijks in gebruik, dus de Galaxy Tab, de Xoom en de PlayBook zouden naar alle waarschijnlijkheid geen rol van betekenis in de enquête hebben gespeeld. Daarvoor moeten we de derde editie van dit event afwachten.
Het event op 24 maart omvat niet alleen een seminar, maar ook een goed gevulde beursvloer in de High Tech Campus in Eindhoven. Een aanrader voor uitgevers (in de breedste zin van het woord), adverteerders (die ook willen gaan uitgeven), mediabureaus (die vrezen voor hun toekomst) en natuurlijk adviseurs die op zoek zijn naar een nieuwe boterham.