Wat ga ik zeggen tegen producenten van posters?
Vanmiddag mag ik de ‘lift-off’ verzorgen voor de nieuwjaarsbijeenkomst van brancheorganisatie ZSO (Branchevereniging van Zeefdruk- en Sign Ondernemingen). Dat zijn bedrijven die zich bezighouden met vooral groot formaat drukken en printen in onder andere het poster segment.
Foto’s van de bijeenkomst te zien op de website van ZSO
iPhone/iPad app met ‘rock show concert posters’
Nee, dat is geen vies overblijfsel van de grafische branche, maar inmiddels een hypermoderne niche markt, die in ons land veelal niet zo heel erg opvalt, omdat vooral de buitenreclame wettelijke beperkingen kent. In het buitenland zijn mega grote posters eerder regel dan uitzondering. Hier zie je zo nu en dan wat op een verlaten plek langs een snelweg.
De pakweg 160 ZSO bedrijven werken dus vaak voor grote merken, al worden die zaken meestal indirect gedaan via reclame- en mediabureaus. Ook in dat segment is de keten dus versnipperd en heb je als producent niet vaak direct contact met degene die het communicatie concept bedenkt. Je bent en blijft dan inderdaad gewoon ‘producent’.
Maar intussen verandert het spelveld van communicatiemiddelen in rap tempo. Alhoewel in dit segment nuances op zijn plaats zijn. Kent u nog het woord narrowcasting? Dat zou de poster 2.0 worden. Ramen in supermarkten zouden veranderen in beeldschermen, waarop gedurende de dag wisselende advertenties getoond zouden kunnen worden. We voorspelden dat al ruim 4 jaar geleden. In een gemiddelde supermarkt zijn beeldschermen met reclame aanbiedingen alweer zo goed als verdwenen. En hangen nog steeds papieren posters op het raam.
Als ik dan fantaseer over een mega grote iPad, waar mensen de content kunnen aanraken, dan zou ik me als ZSO lid toch druk kunnen gaan maken om de productie van die content te gaan verzorgen. Maar ja, dat zei ik vier jaar geleden ook al: ‘Maak een PowerPoint presentatie voor narrowcasting toepassingen en verkoop een crossmediale benadering aan je klant.’ Makkelijker gezegd dan gedaan, want je hebt dat contact niet met de uiteindelijke beslisser.
De partijen die er tussenin zitten vinden het wel best en maken hun marge op basis van een opeengestapelde reeks prijs afspraken. De retailers en brandowners laten deze ‘zorg’ maar al te graag over aan een ’tussenpartij’. En die voert de regie en bepaalt het ‘spelbereik’ van uw onderneming.
Iets aan te doen? Ja, dat wel, maar hoeveel printklussen wilt u risico laten lopen, in ruil voor het direct benaderen van de uiteindelijke opdrachtgever? Toch is dit de weg die velen wel zullen moeten bewandelen. Groot formaat printen is geen speeltje van een verloren segment van de grafische branche. Het is big business. Grote productie printers die een paar ton kosten, flinke kosten voor papier en inkt komen daar nog eens bovenop. Maak uw bedrijfsproces transparant en laat niet alleen de techniek zien, maar ook uw potentie om de content te kunnen hergebruiken voor andere media kanalen. Relevantie en interactiviteit is de sleutel voor conversie. Bereik alleen heeft zijn langste tijd gehad.
Narrowcastimg was zijn tijd misschien iets te ver vooruit, maar de marketing prikkel van interactieve schermen is daarmee niet verdwenen. Verkoop die beleving en uw omzet zal nog zeker jarenlang uit print komen, maar u toont lef om posters 2.0 aan te kunnen en dat willen uw klanten graag zien: u innoveert al heeft u de oplossing nog niet.
Maar misschien dat ik vanmiddag wel een heel ander verhaal vertel.
Lees het verslag bij SIGN