Mijn VN iPad app: een paar weken later
Ik heb trouw alle edities van VN gedownload vanaf nummer 50/52 van vorig jaar tot en met nummer 3 van vorige week. Maar niet op de dag dat de editie verscheen, of misschien zelfs wel een dag eerder. Mijn aandacht ging vooral uit naar de papieren editie die op de deurmat viel.
Ik had zo graag een artikel willen doorsturen naar mijn broer in Vancouver
Grote verschillen in benadering print- en on-line-only uitgevers
Instant connectie met CMS is een geheel andere wijze van content distrbutie
Hoe komt dat nou? Natuurlijk moet ik mijn best doen om de gemiddelde bladen consument na te spelen. Dat kan natuurlijk niet (meer). Ik kijk vanuit het vak naar de bewegingen in het media landschap en als zodanig geef ik ook een oordeel.
Toch vraag ik me af of de gemiddelde lezer van VN – die een iPad heeft en de VN app heeft gedownload – het allemaal zo heel veel anders zou doen.
Ondanks het always-on principe van de iPad, word ik niet voldoende gestimuleerd om de VN app op te starten. Nader onderzoek levert bij mij dezelfde resultaten op bij meerdere magazine apps, die vanuit een printworkflow als verrijkte PDF in de app te lezen zijn. Dit type apps communiceert niet met de iPad gebruiker. Ik krijg geen berichtjes als er ‘iets nieuws’ is.
Dus geen vooraankondiging van een artikel, of een berichtje van een nabeschouwing op de website, geen gekoppelde in app twitter client die mij attendeert op berichten van mensen die een discussie met elkaar zijn aangegaan over een onderwerp. Niet dat ik dat allemaal de hele dag zou willen, maar nu krijg ik dus niets en heeft de VN app een redelijk eenzaam bestaan op mijn iPad. Hoe is dat bij u?
Nee, het ligt dus niet aan de vormgeving, want juist VN heeft het ontkoppelpunt print/tablet redelijk vooraan in de workflow gelegd. En dat is te zien, die toegevoegde waarde hebben de makers goed ingeschat. Juist op dat punt veel complimenten, ook geen enkele klacht over de user-interface, al mis ik de knop ‘doorsturen’.
Ik word dus (teveel of onbedoeld?) naar het printproduct toegetrokken, want dat is ook ‘alwyas-on’. Ligt ergens in huis te slingeren en vult niet geplande gaten in mijn vrije tijd op. Ik heb dat eens vergeleken met slechts een paar andere apps en zelfs de vergelijking gemaakt met de iPhone. Nu.nl levert op de iPhone push notifications op onderwerpen die ik heb gekozen. Dat vind ik fijn. In één regel zie ik slechts de kop van iets wat me zou kunnen interesseren. Gek genoeg doet de iPad app van nu.nl dat (nog steeds) niet. Ondanks de fijne user interface (mijn mening) van nu.nl op de iPad, gebruik ik de iPhone meer voor het consumeren van breaking news vanuit die bron.
Mashable is van oorsprong een blog over web 2.0 en social media ontwikkelingen. Heeft op de iPad de mogelijkheid om te filteren en push notifications te ontvangen. Maak ik dus graag gebruik van. Mijn gewenste onderwerpen als breaking news op het moment dat het er is. TechFish van IDG is een prachtige app met filters, maar geen mogelijkheid tot het geven van notifications.
Het valt mij dus op dat ik graag filters wil instellen, en op basis van die filters zelf wil ingeven of ik een notification wil ontvangen. Daarmee houdt de ‘uitgever’ mij op de hoogte van zijn activiteiten op onderwerpen die mij interesseren. Met andere woorden, ik blijf dan ’terugkomen’. Ik schreef al eerder dat ik de in-app content apps niet zo zag zitten, met de ervaringen die ik tot nu toe heb opgedaan, kan ik (als niet objectieve consument) dat alleen maar sterker bevestigen.