Kleinere MKB bedrijven en winkeliers lopen ver achter op het gebied van web, e-commerce en social media
Terwijl alle marketing websites vol staan met onderzoeken over e-commerce ontwikkelingen en de inzet van social media bij grote bedrijven, instellingen en overheden, wordt een belangrijke groep veel kleinere bedrijven en winkeliers genegeerd.
Veel kansen voor mediabedrijven met focus op MKB bedrijven en kleine retailers
Kleine ondernemers zijn vaak zo druk met hun dagelijkse activiteiten, dat zij de potentie van het inzetten van nieuwe gereedschappen doorgaans niet snel zien. Veel winkeliers hebben zeer verouderde websites, waarin zij slechts de functie van een uithangbord hebben ondergebracht. Onderhoud wordt in de meeste gevallen niet gedaan.
Het inrichten van een webwinkel of communicatie mogelijk maken tussen klanten wordt zelden overwogen. In gesprekken met vooral kleinere winkeliers blijkt vooral het gebrek aan herkenning. De routine en ervaring binnen de dagelijkse werkzaamheden gunnen de ondernemer geen tijd om vooruit te kijken. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar die zijn in een gemiddelde winkelstraat op een hand te tellen, met uitzondering van landelijke ketens.
Winkeliers- en ondernemersverenigingen zijn het juiste instrument om dit soort groepen ondernemers gezamenlijk te bereiken, buiten de dagelijkse drukte om. Alleen dan kan met een goede voorlichting het nut van de meeste recente ontwikkelingen worden verduidelijkt. Maar ook het aantal initiatieven op dat gebied is (voorlopig nog) gering.