iPad schreeuwt om meer innovatieve manieren van content uitgeven en consumeren
Vanochtend was ik in gesprek met Netty Arriëns, creatief directeur van Veronica Concept Design. ‘We are living in exciting times!’ is haar ‘pay-off’ op haar Twitter account. En dat bleek tijdens een dynamisch uurtje gedachten uitwisselen.
Andere vormen van lezen combineren met andere vormen van uitgeven – de uitdaging voor zowel consument als uitgever
‘Bewapend’ met iPad, iPhone en MacBookPro op haar kantoor is ze een echte Apple gebruiker. Ik liet me meteen verrassen door op zijn minst twee apps, die ik ook meteen ging downloaden. Ze waren beiden gericht op ‘niet lineair’ consumeren van content.
We waren het er over een eens dat er nu nogal wat overdreven veel tijdschriften apps zijn, die niets meer bieden dan een lineaire leesbeleving in een nieuw jasje, met weinig toegevoegde waarde, die juist te behalen is vanaf de iPad, maar straks ook andere tablets.
Het eerste voorbeeld, welke ik ter plekke bekeek – en gelukkig nog niet kende – was het ‘Reisemagazin‘ van ADAC uit Duitsland. De app reageert qua inhoudsopgave als een ronde bol waardoor je als ht ware ‘oneindig’ door de contant elementen kunt bladeren. Elk element opent zijn eigen achterliggende content. Dat kan een beeld zijn, maar ook een filmpje, animatie of zelfs een gehele website.
Een tweede niet lineaire beleving was het presentatieprogramma ‘Prezi‘. Ik had die app wel eens eerder onder mijn aandacht gekregen, maar nooit echt bekeken. Wel eens geprobeerd om een presentatie niet lineair te geven en het publiek de volgende slide te laten kiezen? Ik heb het ooit één keer gedaan en het geeft een totaal nieuwe dimensie aan presenteren, je toehoorders worden ‘gedwongen’ interactief mee te doen. Prezi is daarvan een mooi voorbeeld op de iPad.
We waren het met elkaar eens: ‘De iPad schreeuwt om andere media uitgeef- en consumptie modellen.’ En dan blijkt toch maar al te vaak dat de mens veelal bestaande principes en ketens in stand wil houden. Wie die gemiddelde mens dan is, is steeds lastiger te bepalen. ‘Wij in ieder geval niet’, lachten we grappend toen ik het pand in Hilversum verliet.
Een heel juiste analyse. Ik was in november op de content summit waar achtereenvolgens iemand van Wired kwam vertellen hoe innovatief ze zijn, waarna designer Jeremy Leslie de Wired app voor iPad helemaal de grond inboorde, met als reden dat hij niets toevoegt aan het magazine, tenzij wat video en een irritante navigatie. Het afkalven van de lezers was er dan ook naar.
Omdat wij zelf als customer mediabedrijf continue geconfronteerd worden met de vraag naar iPad magazines, heb ik voor mezelf een analyse gemaakt, samengevat in ’10 redenen waarom de iPad niet geschikt is voor customer publishing’ (http://www.het-salon.be/en/ipad-or-hy-pad/)
Je zal daar enkele van je argumenten zien in terugkomen.