Een ‘content strategie’ geldt voor iedereen die communiceert met doelgroepen

Vandaag las ik een zeer goed geschreven stuk van Jan Willem van Wessel (Daidalos) over het onderwerp ‘content strategie’. Op de bekende site Publishr.nl zette hij vooral de toon richting uitgevers. Maar het bereik van zijn betoog is veel groter.

• Lees eerst de adviezen van Jan Willem
• Nieuwe businessmodellen draaien om relevantie voor de steeds meer zelfsturende consument

Brandowners en retailers hebben weliswaar een strategie om zoveel mogelijk bereik te genereren door middel van een advertentiebeleid, maar de vraag is gerechtvaardigd of ze een content strategie hebben.

Een retailer in wit- en bruingoed die een advertentie plaatst voor een digitale fotocamera, wil vooral scoren op prijs. Dat is maar een deel van de relevantie, die de consument verlangt. Natuurlijk is de gok op impuls aankopen bij retailers zo gek nog niet. het gebeurt ons allemaal.
Kijk je wat verder dan de retailer en beschouw je de brandowner zelf, dan is het nog maar de vraag in hoeverre de merkeigenaar een gevoel heeft bij zijn klanten op afstand. Inmiddels beginnen steeds meer grote merken met directe verkopen via eigen winkel of eStores. Dat vraagt een geheel ander communicatiebeleid in vergelijking tot het inzetten van reclame- en mediabureaus om wat campagnes in kranten en tijdschriften te plaatsen.

Relevantie is de sleutel om zelf succesvol met je doelgroep te communiceren, dat vraagt dus om een ‘content strategie’ en is een cyclisch proces, zoals Jan Willem dat heeft verbeeld.

content-strategie-daidalos.jpg

Zodra brandowners en retailers dit mechanisme zelf gaan toepassen, zullen zij ook merken dat zij, onder invloed van zowel mediakanalen als mediaprocessen, zelf de rol overnemen van uitgever. In gesprekken met deze groepen bedrijven, realiseren zij zich vaak deze positie niet (uitzonderingen daargelaten).

Het is belangrijk door te krijgen dat de consument steeds vaker relevantie vraagt. En liefst unieke relevantie, want er wordt niet zoveel meer informatie verspreid, er wordt vaak dezelfde informatie verspreid over meerdere kanalen. Consumenten willen in toenemende mate op eenvoudige wijze kunnen filteren op relevantie. Dat kan met mobiele apparaten worden gerealiseerd en de eerste stapjes zijn in die beweging zichtbaar. Dat noodzaakt des temeer tot een content strategie voor deze groep, zeker als zij de flow tussen fabriek en koop van het product willen verkorten.