VN iPad app, de eerste indrukken
Vanochtend vroeg stond de eerste VN iPad app inderdaad netjes in de AppStore van Apple. Wat timing betreft, prima geregeld dus. Meteen aan de slag om u nu al mijn eerste indrukken te geven.
Gratis proefnummer – met beperkt aantal pagina’s – laat volledige functionaliteit zien
Basis reader heeft hier en daar nog stukjes engelstalige tekst
De app zelf is de basis reader (ca. 2MB), waarvan de download tijd gelukkig zeer kort is. De app start op in portrait mode met het logo, maar uiteraard wordt landscape na de opstart ondersteund. Een gratis proefversie is voor iedereen beschikbaar, met daarin een goede duidelijk uitleg rondom de navigatie mogelijkheden.
Bestaande abonnees kunnen op eenvoudige wijze inloggen met hun abonneenummer, e-mail adres en gekozen wachtwoord geven dan toegang tot de voorlopig nog gratis zijnde edities op de iPad. Het downloaden van een volledig nummer vergt nogal wat tijd (ca. 10-20 minuten, afhankelijk van de WiFi snelheid), dat is bekend van de in-app content apps. Niet abonnees betalen €3,99 voor een los nummer, dat is een halve euro goedkoper dan de papieren editie. Wat vindt u van die prijs?
De navigatie is eenvoudig maar zeer doelmatig. Er is veel aandacht besteed aan de kwaliteit van de reader. De eerste in-app content apps, waarbij reader en content in één keer geladen moesten worden, lieten een zeer beperkte user-interface zien en waren in feite niets meer dan een doorbladerbare PDF op een iPad.
VN heeft laten zien dat een juiste combinatie van een native reader, aangevuld met de basiscontent vanuit de printworkflow een prima combinatie oplevert. Die content is overigens wel behoorlijk aangepast, hier dus geen één op één overname van de PDF, maar een op de iPad gerichte opmaak.
Sommige artikelen vind ik persoonlijk te lang om op de iPad te lezen, maar dat is een kwestie van smaak, ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen. Zowel in portrait als in landscape is de app prima bruikbaar en goed te lezen, alhoewel in portrait mode sommige één koloms artikelen iets te breed zijn geworden om prettig leesbaar te zijn. De app onthoudt de lokatie waar je de laatste keer was en keert dus terug op die pagina nadat je de app opnieuw start. Er kan niet worden ingezoomed op de content, maar font- en corpskeuze zijn mijn inziens voldoende.
Veel advertenties zijn er nog niet te vinden. Een eerste advertentie van NVM makelaars neemt een complete pagina in beslag en is aangepast voor portrait en landscap mode. Een achterliggend businessmodel kon nog niet worden gegeven, maar volgens Eline Deijs wordt daar hard aan gewerkt.
Al met al een goede eerste stap. VN stond een jaar of 4 geleden niet bepaald bekend als crossmediale innovator, maar deze stap laat zien dat WPT wel degelijk in staat is innovatieve media producten neer te zetten. Ik ben benieuwd naar de andere titels van WPT.