Tijdschriften uitgevers zijn zoekende op tablet gebied
Het mag er door de onophoudende stroom aan ‘apps’ voor de iPad op lijken dat tijdschriften uitgevers precies weten wat ze doen, uit onderzoek blijkt dat hetgeen nu ontwikkeld wordt, vrijwel allemaal voorzichtige experimenten zijn.
We worstelen met een 3.0 apparaat in een 1.0 workflow
Men durft steeds vaker toe te geven gewoon te willen experimenteren
Onderzoeks resultaten beginnen vorm te krijgen
Uit diverse gesprekken blijkt keer op keer dat visies rondom mobiel uitgeven per week kunnen veranderen. Ideetjes wisselen elkaar snel af, metingen rondom resultaten worden keer op keer verschillend uitgelegd, verdienmodellen staan nog wankel op hun benen en op technologisch gebied houden workflows nog nauwelijks rekening met de grillige mogelijkheden van mobiel.
Uitgevers weten inmiddels goed de verschillen tussen native apps en webapps, maar voor het maken van een definitieve keuze is het veel te vroeg. De iPad wordt gezien als een start in een markt die zich nog volledig moet gaan ontwikkelen.
De zoektocht naar de meest geschikte manier van verkopen van tablet-content is nog volop gaande. Het Apple AppStore model wordt vooral gekozen om de eenvoudigheid waarmee gekocht kan worden. De bekendheid van de AppStore is vooral groot bij bezitters van iPhones/iPads.
Hoe die markt gaat veranderen onder invloed van uitgevers en/of andere ontwikkelaars van talets, laat zich niet makkelijk voorspellen. Zeker is wel dat men naar alternatieven op zoek gaat en het eigen merk in een on-line omgeving zal willen gaan promoten. In de Apple AppStore is je eigen identiteit nagenoeg nul.
Ook het ontkokeren van titel en inhoud heeft wel degelijk de interesse van uitgevers, maar ook hier geldt dat het kopen van een artikel wel heel makkelijk gemaakt moet worden voor de consument.
De neiging vanuit de bestaande workflow een tablet versie te maken – dus PDF gebaseerd – is groot, doordat het relatief goedkoop kan worden geproduceerd binnen de print workflow. Uitgevers weten dat native apps vanuit een CMS een totaal andere visie op de workflow vereisen. Het voordeel is dat content 24/7 beschikbaar gemaakt kan worden. Het vraagt echter ook een andere visie op de redactionele formule, waarbij het crossmediale evenwicht een rol speelt.
In hoeverre adverteerders wel of niet mee willen denken/doen/betalen in tablet omgevingen, laat zich maar moeilijk in kaart brengen. Veelal wordt gezegd dat men bezig is adverteerders te betrekken in dergelijke processen, maar tot nu toe lijkt het erop dat advertenties die nu verschijnen in tablet edities niet door de adverteerder worden betaald.
Informatief bericht. Deze pagina staat nu in m’n bookmarks! Ik ben me sinds vorige week in dit onderwerp aan het verdiepen en ik denk dat ik hier maar eens vaker een kijkje ga nemen.