Media brancheorganisatis oude stijl zien doodlopende weg – maar geven het niet toe

Natuurlijk kan met enig gestuntel en improvisatie menig media brancheorganisatie 1.0 het nog wel heel even uithouden. Maar het einde van dit tijdperk is onomkeerbaar. Belangen van leden van vandaag zijn niet meer de belangen die thans worden aangeboden.

• Drukkers bij elkaar zetten om 3D printen te promoten werkt echt niet
Voorzitter KVGO en directeur KVGO blijven weg bij eigen eindejaars event
• Virtuele organisaties met eenvoudige structuur trekken duizenden belangstellenden

Verticale CAO’s, juridische ondersteuning, statistische gegevens, ze doen er allemaal niet meer toe. Netwerken, kennis uitwisseling, out-of-the-box denken en dus meer complementaire mensen tegenkomen uit andere segmenten zijn de sleutel succes factoren voor branchedenken nieuwe stijl.

Veel bestaande brancheorganisaties kunnen dat niet, blijven steken in oude principes, vergaderen moeizaam bij VNO-NCW, bemoeien zich met globale overheids uitgangspunten en vergeten de onderliggende, steeds kleiner wordende bedrijven.

Het is een doodlopende weg. Reorganisatie na reorganisatie zijn de kenmerken van de in decennia geleden opkomende belangenclubs met directeuren, voorzitters en logge besturen, die een stempel konden drukken op niches in de markt.

Niches in de media maken plaats voor twee fenomenen. Enerzijds hyperlokale organisaties, die het lokale ondernemerschap omarmen en anderzijds landelijke organisaties. Beide fenomenen vullen een behoefte in. Mensen komen en gaan naar events die hun interesse trekken, betalen geen lidmaatschap en gaan vooral voor het netwerk element. Praten met nieuwe mensen uit nieuwe vakgebieden.

Het einde van niches in de mediabranche is een feit. Duur betaalde contributies worden afgezet tegenover een paar tientjes per keer. Het web is het communicatiemiddel en het werkt. Dat afgezet tegen de moeizame en vaak gesloten websites van de oude brancheorganisaties toont duidelijk aan dat dit tijdperk ten einde is. Deelnemerslijsten op events zonder e-mail adressen om de bezoekers tegen elkaar te beschermen is niet meer van deze tijd. Mensen willen communiceren en nieuwe mensen tegenkomen. Brancheorganisaties die dat niet begrijpen bewandelen een doodlopende weg.

Dus ga op zoek naar die nieuwe clubs, stop met directies en logge besturen, geef je leden het advies de wijde wereld op te zoeken. Ze zullen u dankbaar zijn.

3 reacties

  1. Peter van Teeseling op 17 december 2010 om 20:56

    Aardige observatie Peter (al is ie wat kort door de bocht). Denk dat het niet alleen voor media branche organisaties geldt maar voor alle branche organisaties. Door convergentie (en niet alleen in media) is een branche niet meer wat het geweest is. Die vervaging heeft voor organisaties tot een identiteitscrisis geleid (en dat zal je wel herkennen, jij hebt ze ook meegemaakt).
    De verandering van branche- naar kennisvereniging die CMBO heeft doorgemaakt werkt. Het gemiddeld aantal bezoekers aan de bijeenkomsten is in 2010 verdubbeld tov 2009, bijna 60 deelnemers per bijeenkomst. Ze voorzien dus duidelijk in een behoefte.
    Kennis en belangenbehartiging zijn 2 totaal verschillende dingen. En als je als organisatie die 2 dingen niet loskoppelt dan ben je sneller klaar denk ik. Of je als vereniging op die manier bestaansrecht hebt, dat moet de toekomst uitwijzen.



  2. Peter Luit op 17 december 2010 om 21:01

    @pvantees: ik denk zeker dat CMBO (ik ben niet helemaal objectief) in de afgelopen jaren afstand heeft genomen van het ‘oude’ denken en inderdaad is gemigreerd van een brancheorganisatie naar een moderne kennisvereniging met ruim voldoende inhoudelijke activiteiten. Onder jouw voorzitterschap zou een volgende stap verder vorm gegeven kunnen worden. Heel veel succes toegewenst!



  3. Robert Strookman op 17 december 2010 om 21:04

    Ik heb al nooit goed begrepen waarom ik zou moeten netwerken met conculega’s.
    Misschien moet ik het KVGO bestuur maar een porren om eens wat vaker bij de buren te gluren.