Vrij Nederland vanaf half december op de iPad verkrijgbaar
Tijdschriftenuitgevers staan in de rij bij Apple om hun app goedgekeurd te krijgen. De druk om er ook bij te horen neemt onwerkelijke trekjes aan. We zijn nog maar net enkele maanden ‘onderweg’ met een allereerste versie van een tablet.
Straks schrikken van kosten app ontwikkeling voor meerdere tablets?
Benieuwd naar de hoeveelheid content per artikel in print versus iPad
VN plaatste deze week een pagina grote advertentie met de aankondiging dat de iPad versie van het wekelijkse opinieblad vanaf 16 december beschikbaar is. VN heeft de keuze gemaakt de iPad workflow zo lang mogelijk parallel mee te laten lopen met de print workflow met de oplossing van Woodwing. Die oplossing is relatief goedkoop, maar de vraag is gerechtvaardigd of de in print vele pagina’s tellende artikelen op dezelfde wijze worden aangeboden op de iPad. Dit in verband met de zeer verschillend ervaren leesbaarheid van LCD schermen in vergelijking tot eInk schermen.
Qua businessmodel is slechts bekend dat vaste abonnees korting krijgen op de iPad versie, maar getallen zijn nog niet openbaar gemaakt. HP/De Tijd is al enige tijd te lezen op de iPad, via de tijdschriften-app van MagWorld.nl van AKO.
De kosten voor het ontwikkelen van native apps zijn aanzienlijk, zeker als daar een hoge mate van interactieve verrijking aan wordt toegevoegd. Die kosten zitten dus vooral in het begin van de workflow. Als de kosten van print niet afnemen, doordat een iPad app wordt aangeboden als ‘extra’, dan is het niet te verwachten dat de prijs laag of zelfs lager zal zijn.
Het is daarom wel te begrijpen dat tijdschriften uitgevers kiezen voor de ‘PDF’ workflow om de kosten laag te houden. Het nadeel van een nogal ‘zware’ app wordt op de koop toegenomen. Een volledig database gestuurde app, die de content real-time on-line uit een CMS ophaalt vergt nogal wat extra’s in de workflow. Een oplossing die vanwege de kosten door tijdschriften uitgevers, dus met een niet actueel content aanbod, niet zo snel zal worden gekozen.