Telegraaf heeft durf met overname Hyves
De Telegraaf Media Groep heeft in ieder geval durf op media gebied. Al vele jaren experimenteert de uitgever met nieuwe activiteiten. Dat niet alles – achteraf – succesvol blijkt te zijn, wordt doorgaans – te – breed in de media uitgerold.
Hyves maakt met ca. 140 medewerkers een jaarlijkse omzet van 20 miljoen euro
Koers Telegraaf kwam vandaag nauwelijks in beweging
Dat wordt misschien ook wel een beetje veroorzaakt door het basisprodukt van de uitgever – De Telegraaf – waar dagelijks ook wel wat schreeuwerig wordt gedaan. Tja, dan krijg je af en toe de bal terug. Maar ik vermoed dat de uitgever wel tegen dergelijke stootjes kent. Ook geenstijl.nl gedoogt prima onder de TMG vlag.
Op innovatie gebied wordt uitgevers vaak verweten te terughoudend te zijn en zich teveel te richten op print. Natuurlijk geldt voor elke uitgever dat print de basis is van het geld welke zij verdienen aan adverteerders, abonnementen en losse verkopen. Maar het kan de Telegraaf Media Groep niet worden verweten dat zij op het gebied van het crossmedialisme niets doen.
Ze doen van alles, alhoewel het door de grootte van het bedrijf vaak de juiste samenhang mist, althans bij mij is dat vaak de beleving. Juist die samenhang is de basis van het crossmediaal denken. Mensen, Markten, Middelen en Methoden synergetisch met elkaar laten samenwerken om het effect ervan te vergroten in de omgeving die je bedient. Misschien is de krant wel te ‘oppermachtig’ om de invloed van alle andere merken te kunnen ervaren in de juiste crossmediale samenhang.
En dat vereist strategisch inzicht, welke je verwacht van een concern directie, een raad van bestuur, aandeelhouders en commissarissen. In dat opzicht is het bijzonder moeilijk om inhoudelijk te reageren op de overname van Hyves door de Telegraaf Media Groep. De Twitter emmer in de ‘bv media aanhangers’ liep bijna over, maar inhoudelijk werd vooral verbazing en verwarring gecommuniceerd. Ook ik wist op het moment van het ‘breaking news’ niet meteen een mening te vormen.
Want natuurlijk zijn de vragen naar het groeimodel voor de hand liggend. Met een bereik van nu al 10 miljoen is het de vraag waar nog groei zit. Waar is een nieuw businessmodel te ontwikkelen? Wat te doen met geo-tagging, Bart Brouwers was in zijn column zeer enthousiast over de overname en zag een enorme hoeveelheid mogelijkheden voor de door hem in ontwikkeling genomen hyperlokale nieuws sites. En daar heeft hij gelijk in.
Toen marktplaats.nl voor veel geld werd overgenomen door Ebay, hadden de Amerikanen al lang bedacht hoe ze de gratis adverterende particulieren geld afhandig konden maken. Ontzettend slim om met een SMS bericht je advertentie weer een paar dagen ‘bovenin’ te krijgen. Een geweldig kassucces, waar de oorspronkelijke eigenaar van marktplaats.nl zelf nog niet aan had gedacht. En hij was al zo slim, de uitgevers hadden met hun ‘mini’s’ in de krant het eeuwige nakijken.
Heeft de Telegraaf Media Groep ook zoiets in gedachten met Hyves? Ik hoop het, want uiteindelijk draait alles gewoon om geld. En of je dat nu doet met de slimme methoden van Chris Anderson, die zijn bevindingen optekende in het boek ‘Gratis’ of gewoon met recht-toe-recht-aan advertentie inkomsten, ergens moet het geld vandaan komen. Maar ik hoop op spannender bewegingen!
Het gretig willen toehappen op een verkoopbaar merk is dus niet het juiste uitgangspunt. Dat geeft je slechts een paar minuten ‘beroemdheid’. Op Twitter heeft de Telegraaf Media Groep die dus vanochtend gehad. Dat is voorbij, nu aan het werk. Ik hoop dat we er wat over gaan horen en dat de 10 miljoen accounts zich prettig gaan voelen bij het ‘moedermerk’. Als wederverkoper van Habbo Hotel deed TMG het qua loyaliteitsgevoel niet al te best bij die doelgroep. Het spel is nu wel wat groter. En de nog veel grotere internationale concurrentie ligt op de loer. Want laten we eerlijk zijn, op de wereldkaart van social media, is Nederland met ‘zijn’ Hyves nog geen eens een dwerg, maar een speldenknopje. En juist daarom kan de Telegraaf Media Groep niet worden verweten geen durf te hebben! Houd Nederland wakker en trots met zijn eigen sociale netwerk!
Lees ook artikel bij Marketingfacts en kijk naar de interviews door Vincent Everts