Social Media verkeert nog teveel in spagaat van onsamenhangende gereedschappen
Natuurlijk kunnen vele gereedschapjes aan elkaar verbonden worden binnen de vele social media kanalen. Sommigen doen dat zelfs ongemerkt, voor andere verbindingen moet je als gebruiker wat doen.
Tijdens ‘Freshmedia Event 2010’ werd duidelijk dat filters de sleutel zijn voor de combinatie van content en de inzet van social op mobiel onder controle van de consument
Bedrijven besteden doorgaans nog weinig tijd aan een geïntegreerd social media beleid. Het is een dynamisch proces. Dat doe je er dus niet even bij. De huidige crisis verplicht mensen op marketing afdelingen het er dus ‘wel even’ bij te doen. En dat resulteert doorgaans in niet veel meer dan een paar keer per dag kijken of er op Twitter iets over je merk wordt gezegd.
Communiceren is de mate waarin je niet alleen volgers scoort maar ook de mate waarin je zelf actief mensen gaat volgen en een dialoog mee opbouwt. Overheden, banken, verzekerinsmaatschappijen, grote bedrijven en opvallend genoeg ook uitgevers – die zouden toch alles van communicatie moeten weten – hebben doorgaans veel volgers, maar zijn zelf zeer spaarzaam in het volgen van hun achterban, ongeacht welke kanalen zijn gebruiken. Bij Twitter is het verkrijgen van inzicht in volgers zeer transparant en verraadt iets van een stukje van het social media beleid binnen organsaties.
Vandaag werd volop gediscussieerd over mogelijke businesscases rondom social media bij het ‘freshmedia event 2010‘ in Utrecht. Ik was slechts in staat de live stream te volgen. Op de vraag omtrent de mogelijke business cases rondom social media gaf ik – iets te snel door de bocht – de opmerking dat alleen geld te verdienen zou zijn met social media in combinatie met traditionele media. Maar dat is puur bekeken in het segment van uitgeverijen. Slijterijmeisje toonde prima aan dat zij haar verkoop van wijnen prima kon laten groeien door slim gebruik van Twitter, maar tevens door goed ondernemerschap.
Dus social is natuurlijk in heel veel gevallen te combineren met de marketing- en verkoop kanalen van bestaande diensten en producten. Even later ontstond natuurlijk de discussie wat een businesscase eigenlijk is. Niet altijd hoeft dat meteen een relatie te hebben met het verhogen van de omzet. Het kan ook tot kosten besparing leiden in alle mogelijke onderdelen van producten- en diensten processen.
Juist door die enorme hoeveelheid mogelijkheden is het niet makkelijk een keuze te maken, die naast te meten doelen gelegd kan worden. Zeker is wel dat het dus geen tussendoor taakje is. En ook dat kost dus geld. Tijdens het event zei Marlou van Campen, online marketing manager bij het Wereld Natuur Fonds dat maar liefst 10 man actief is met Twitter. Even later werd dat echter genuanceerd, ook hier was sprake van het ‘erbij’ doen.
Hoe zit dat bij u? Heeft u een social media beleid, wat meetbaar moet zijn in termen van omzetverhoging of kostenverlaging? Hoeveel mensen zijn er parttime/fulltime bij betrokken?