Ongenuanceerd ANP bericht duikt op bij nu.nl en Adformatie
Als er ANP als bronvermelding onder een bericht staat, dan straalt dat vertrouwen uit bij de meeste lezers. Maar het persbureau strooide dit weekend wel al te makkelijk met een bericht dat ‘apps de krantenverkoop onder druk zetten’.
Te weinig onderzoek naar solistische uitspraak Britse krantenuitgever
Zo een titel is nietszeggend. De krant, zoals we die vandaag kennen is veelal nog een product op papier. Het gaat niet om de drager, maar om de content. Dat zou de boodschapper van deze stelling, James Murdoch, hoofd van de activiteiten van uitgeefconcern News Corp in Europa en Azië moeten weten.
Na nu.nl nam ook Adformatie de titel letterlijk over. Natuurlijk is er veel te doen rondom apps voor en door krantenuitgevers. Maar het artikeltje deed niet veel meer dan wat losse kreten uiten over de tarieven van The Times op de iPad.
Nee, ANP, niet doen, hiermee laat je zien dat nieuws echt niets meer waard is. Dat nu.nl het publiceert is logisch, daar zit immers zo een kleine redactie, dat het maken van echt eigen nieuws vrijwel onmogelijk is. Maar Adformatie (Kluwer) zou zo een berichtje toch niet zomaar ongenuanceerd moeten publiceren, zij zouden beter moeten weten.