NRC naar WordPress omgeving en iPad bij abonnement

WordPress wordt steeds vaker ontdekt door grotere organisaties als web platform. Hogere bezoekers aantallen zijn bij de juiste configuratie (plug-ins en server instellingen) al lang geen probleem meer.

• Krantenuitgevers te weinig innovatief in opensource gereedschappen en ontwikkelen eigen digitale advertentieafdelingen

NRC koos ervoor dure CMS omgevingen definitief de deur te wijzen en dat is opvallend. Ik sprak Han-Menno Depeweg een paar maanden geleden in het kader van het nieuwsmarkt onderzoek. Op dat moment waren veel van zijn uitspraken die hij nu doet, nog niet bekend.

In het openhartige gesprek met Vincent Everts schetst hij het NRC landschap, voorzien van relevante cijfers en feiten:

– webverkeer 1,1 miljoen bezokers per maand, echter slechts 2,5% van de totale omzet
– 10 miljoen omzet uit de webstore
– site met micropayments werd kort voor de lancering afgeblazen
– per dag 5000 betalende digitale edities op iPad, iPhone en Android
– vanaf heden ‘gratis’ iPad bij een digitaal abonnement van 2 jaar
– aantal werknemers (in fte’s) van 21 naar 15
– hard werken aan eigen advertentie afdeling voor digitaal(*)
WordPress omgeving dit jaar live

(*) Krantenuitgevers kozen jaren geleden veelal voor uitbesteden van hun digitale advertentie activiteiten, zowel de meetmethoden als de productie van verrijkte advertenties werden ingekocht, waardoor te weinig eigen kennis werd ontwikkeld omtrent deze niet (h)erkende nieuwe ‘kroonjuwelen’.

Wereldwijd zijn alle kranten bezig hun digitale strategie te vormen en/of te herzien. De Washington Post in sinds deze week ook als -gratis – app beschikbaar voor de iPad. Inmiddels hebben alle kranten het ‘social-sharen’ door als feature binnen hun apps. Filteren doen nog weinigen, het blijft kennelijk lastig om de consument de controle te geven over haar/zijn media consumptie vanuit één of meerdere titeles of op artikel niveau.

De Washington Post is ‘slechts’ gratis tot half februari 2011, daarna betalen niet-abonnees $3,99 per maand, abonnees op de print editie moeten ook betalen, maar zij zijn voor slechts $0,99 per maand klaar.

Lees ook artikel bij Marketingfacts

Lees ook ‘verwarring‘ in MacWorld

2 reacties

  1. Martijn op 10 november 2010 om 10:50

    Het woord gratis moet inderdaad tussen dikke aanhalingstekens bij de iPad-actie van NRC. Die actie is omstreden te noemen.
    http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/11/nrc_wil_confettijeugd_misleide.html



  2. Peter Luit op 10 november 2010 om 13:43

    @Martijn, dank voor je aanvulling, het zet het woord ‘gratis’ in dit verband inderdaad in een beter perspectief…….