Inspirerend WordCampNL trekt veel deelnemers

erno.jpgDe meest herhaalde tweet van #wordcampnl was het feit dat wereldwijd 8,5% van het internet verkeer afkomstig is van WordPress websites, goed voor 56 miljoen sites in 60 talen. Minstens net zo indrukwekkend was de line-up van sprekers, die door Erno Hannink en zijn team was samengesteld voor dit eendags event over WordPress.

• 200 deelnemers gisteren in Utrecht bij Seats2Meet

townes.jpegPerformance, functionaliteit en vindbaarheid
Frederick Townes, CTO bij mashable.com en CEO van w3-edge.com verzorgde de aftrap. Met veel inhoudelijke adviezen legde hij de lat voor de dag meteen behoorlijk hoog. Geen algemene inleidingen, maar meteen een reeks technische handreikingen die de performance, functionaliteit en vindbaarheid voor vrijwel elke WordPress site ten goede zou kunnen komen. Uiteraard ook zijn eigen plug-in ‘W3-total cache‘. Bepaald niet de makkelijkste ‘performance’ plug-in met een zeer aanzienlijk aantal instellingen.

Daarnaast noemde hij nog een aantal plug-ins die naar zijn mening deel zouden moeten uitmaken van elke WordPress website:
post revision display (workflow, beheer)
ultimate taxonomy manager (meta data optimalisatie)
shrimptest (testen gedrag bezoekersgroepen)
wordpress seo (zoek machine optimalisatie)
google analytics for wordpress (meten van website verkeer)

Geld verdienen
adii.jpegAdii Pienaar (van adiirockstar.com en WooThemes.com) zette vooral de richtlijnen neer om geld te verdienen aan WordPress activiteiten in relatie tot de – als doorgaans gratis beschouwde – opensource community.
Betaalde Premium WordPress Themes doen het echter goed, zolang zij hun meerwaarde bewijzen ten opzichte van de vele gratis – en overigens vaak ook zeer goede – Themes. Adii benadrukte dat ‘wat weggeven’ de motor is voor het doen van zaken. Niet alleen de verkoop van Themes, maar ook met professionele consultancy is in het WordPress speelveld een goede boterham te verdienen.

Maar ook met plug-ins is geld te verdienen, hij noemde als aansprekend voorbeeld ‘PadPressed‘, een plug-in van 49 dollar, die een fullscreen ‘FlipBoard‘ look-alike maakt vanuit een WordPress omgeving op een iPad. Naar mijn mening nog niet echt volledig marktrijp, maar zeker de moeite van het bekijken waard.

Toegepaste creativiteit
milan.jpgMilan Van Bruggen (milanvanbruggen.nl en clockwork.nl) maakte grote indruk met de op WordPress gebouwde site van ‘The Voice Of Holland‘. Zelden zie je zulke stukjes creativiteit binnen WordPress omgevingen. Vol passie vertelde hij over de combinatie van creativiteit en performance.
De vaak gehoorde, maar net zo vaak niet onderbouwde mening, dat WordPress vooral bedoeld zou zijn voor kleinere bezoekersaantallen, werd van tafel geveegd. Met de juiste plug-ins, en het juiste samenspel met servercapaciteiten is ook WordPress in staat een groot publiek te bedienen. Juist vanwege de enorme beschikbaarheid van plug-ins heeft Talpa gekozen voor WordPress en niet voor Joomla of Drupal als CMS.

Ten aanzien van de redactionele workflow noemde hij de plug-in editflow, waarmee redactioenel processen beter in de hand kunnen worden gehouden. Door middel van een uitgebreider ‘status’ palet en een ‘editorial calendar’ kan ook een groter team werken aan een WordPress site.

Mobiel
isaac.jpegIsaac Keyet van IntenseDebate schetste de ontwikkelingen op mobiel gebied rondom WordPress. Enerzijds de admin-app, die inmiddels op verschillende mobiele platformen beschikbaar is en anderzijds onder andere WPTouch, voor een mobiele look&feel op zowel smartphones als tablets.
Met name deze laatste ontwikkeling is stormachtig. Naast WPTouch, is onder andere ook WiPad (gemaakt met Sencha Touch) een bruikbare plug-in voor WordPress op tablets (nu nog hoofdzakelijk iPad). Deze producten verkeren – net zoals PadPressed) allemaal nog in een pril ontwikkel stadium, met uitzondering van WPTouch 2.1 Pro, welke volgende week als final release beschikbaar zal komen.

Ontwikkeling
andrew.jpegAndrew Nacin, één van de ‘kern’ ontwikkelaars binnen WordPress schetste het ontwikkeltraject voor WordPress 3.1 (december 2010) en 3.2 (2011).
Met de komst van 3.0 werd WordPress niet meer primair als ‘blogtool’ gepositioneerd maar veel meer als een CMS voor de bouw van websites. 3.0 was op dat gebeid een grote stap voorwaarts, maar het ontwikkelteam zit bepaald niet stil en heeft voor 3.1 een reeks verbeteringen in petto, waaronder:

– internal linking (veel makkelijk dan thans het geval is)
– verbeterde admin omgeving
– het beter kunnen ‘stylen’ van individuele posts
– meer AJAX voor onder andere doorzoeken van een post
– talloze UI en UX verbeteringen

Over 3.2 kon Nacin ook al een paar dingen vertellen:

bbPress als plug-in binnen WordPress 3.2
– dus ook betere integratie met BuddyPress (forums ontdubbelen?)
PHP5.2 als basis
– multisite eenvoudiger te configureren (domain mapping)

Na de lunchpauze koos ik voor tweede track ‘Designers’ – ik kon ook niet anders, want alleen deze track was via de stream te bekijken 😉

Themes, Frameworks
remkus.jpegNa de lunchpauze zette Remkus de Vries een zeer duidelijke uiteenzetting neer van Theme Frameworks, Parent Themes en Child Themes. Niet bepaald een beginnersonderwerp, maar zeer zinvol voor bouwers van sites, die erachter komen dat vorm en inhoud beter te onderhouden zijn door slim gebruik van bovengenoemde technieken.

Hij tekende de verschillen op tussen drie belangrijke Framework platformen:

– StudioPress Genesis
– ThemeShaper Thematic
ThemeHybrid

De Vries geeft zelf de voorkeur aan Genesis, welke volgens hem veel logischer is qua opbouw en daardoor als framework makkelijker te gebruiken is. Er was wat verwarring over het verschil tussen een framework, en het maken van een childtheme vauit een parenttheme. Zijn lezing gaf daarmee duidelijk aan dat de bezoekers van zeer verschillend niveau waren. Remkus deelt zijn kennis op het bekende Nederlands WordPress platform WPdimensie.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)
roy.jpegRoy Huiskes (Chapter42) zette samen met Frederick Townes een duidelijk verhaal neer over zoekmachines optimalisatie. Ook hier weer geen makkelijk verhaal, maar diepgang, die menig deelnemer de nodige bagage meegaf.

Ook hier weer een paar aardige plug-ins:

redirection (301 redirection en 404 fouten en beheer van .htaccess)
link to post (makkelijker interne links maken, is goed voor SEO – in WP3.1 ingebouwd)
smartlinks (link optimalisatie en ‘nofllow’ mogelijkhgeden)

Uiteraard ook door Roy aandacht voor W3 Total Cache en CDN (Content Delivery Network) voor het verhogen van de performance, welke in de beoordeling door Google een grote rol speelt. Langzame sites worden door Google ‘gestraft’.

Tot slot het advies om WordPress sites toch vooral neit te laten draaien op shared hosting omgevingen, dan zijn met name de resultaten van chaching minimaal. Een Virtual Private Server is een beter alternatief, niet alleen qua performace, maar ook qua beheer voor met name WordPress multistes – o.a. .htaccess etc.). Tot slot het advies om het aantal plug-ins te beperken, wat onder de noemer ‘minimisation’ werd genoemd.

Ontwikkeltraject
john.pngJohn O’Nolan, hoofd user interface design WordPress, was verantwoordelijk voor de meeste herhaalde tweet over de wereldwijde impact van WordPress op het web. Hij ging vooral in op het ontwikkelproces binnen de WordPress opensource community. Mooi om te zien dat ook hierbinnen een ghrote professionaliseringsslag is gemaakt. Hij deed een oproep om meer mensen betrokken te krijgen bij vooral user interface en user experience aspecten. Hij toonde de historische tijdlijn van een groot aantal WordPress versies en de gevolgen daarvan op de UI & UX aspecten.

Geïnteresseerden kunnen wekelijks om 20:00 uur inloggen op webchat.freenode.net en daarna naar het kanaal wordpress-ui gaan. Op de vraag of WordPress binnenkort volledig HTML5 en CSS3 zal zijn, antwoordde O’Nolan dat dat een geleidelijk proces zal zijn.

Integratie andere omgevingen
tukker.jpgTot slot Klaasjan Tukker van Adobe, die vooral de integratie met Dreamweaver toonde, waarbinnen het live mogelijk is, de directe handelingen te kunnen zien in ‘liveview’ mode.

Dreamweaver maakt deel uit van de totale CS5 Suite van Adobe, waarbinnen integratie voor crossmediaal publiceren centraal staat.

Ja, en toen moest ik dus weg, kon dit verhaal niet afmaken (dus ook geen verslag over de ‘afterparty’ die nog lang duurde, maar ik hoop dat de optekening voldoende de sfeer en kwaliteit van dit event weerspiegelt. Erno en je team, hartelijk dank voor deze fantastische dag, volgend jaar ben ik er zeker ook live bij!

Bronnen:
WordcampNL (voor presentaties en nabeschouwingen)
WordCampTV en WordPressTV
Foto’s verzorgd door Punkmedia.nl
Foto’s verzorgd door Happy Hotelier
Presentatie Roy Huiskes op SlideShare
– Bas van der Lans over WordPress 3.1
Verslag van Coen Jacobs

3 reacties

  1. Erno Hannink op 7 november 2010 om 15:50

    Dank je wel voor je verslag vanaf de live stream Peter.



  2. Remkus op 8 november 2010 om 11:29

    Mooi verslag Peter. Dank voor het uitwerken.



  3. Edwin op 9 november 2010 om 12:08

    Bedankt voor dit verslag.